Mere elevinddragelse kan blive "en af nøglerne til fremtidens skole" mener formand for Danske Skoleelever Agnete Vienberg Hansen

Skoleelever får 10 millioner til elevinddragelsesforsøg

Elevinddragelse kan øge elevernes faglighed, samfundsforståelse og trivsel, viser forskning. Det vil Danske Skoleelever afprøve i et treårigt forsøg finansieret af Undervisningsministeriet.

En international forskningsoversigt og en rapport udarbejdet af Danske Skoleelever viser, at elevinddragelse kan gavne eleverne betydeligt. Den påstand vil Danske Skoleelever teste på danske elever i et trefaset forsøg fra dette skoleår. Forsøget er primært rettet mod lærere, så de kan få flere værktøjer til at inddrage eleverne i tilrettelæggelse af undervisningen.

Undervisningsministeriet har bevilget 10 millioner kroner til forsøget. Det glæder Danske Skoleelevers formand Agnete Vienberg Hansen.

”Vi har allerede bevist, at elevinddragelse både øger fagligheden og trivslen. Mere elevinddragelse kan derfor blive en af nøglerne til fremtidens skole. Især fordi vi med dette projekt får sikker viden om, hvordan vi konkret får øget elevinddragelsen på skolerne,” siger Agnete Vienberg Hansen, formand for Danske Skoleelever.

Bevillingen deles op i rater, som løbende bliver udbetalt, efterhånden som rammerne for forsøgets faser bliver opfyldt.

”Eleverne skal opleve, at de er medbestemmende og medansvarlige for den undervisning, de får. Det lægger vi også vægt på i folkeskoleaftalen. Elever, der bliver inddraget, får en større bevidsthed om samfundet og demokratiets betydning, og det øger samtidig deres trivsel. Alle skal føle, at de har indflydelse i deres egen hverdag – også i skolen,” siger undervisningsminister Christine Antorini.

Forsøget er opdelt i tre faser. I skoleåret 2013/14 skal der gennemføres et pilotprojekt. I skoleåret 2014/15 vil der blive gennemført mere systematiske forsøg, mens skoleåret 2015/16 er afsat til vidensdeling af projektet.

Aarhus Universitet leverer følgeforskning til forsøget. De skal give faglig sparring, udvikle og evaluere surveys til pilottesten, indhente data med før- og eftermålinger og analysere resultaterne. De skal også deltage i projektets vidensspredning, blandt andet ved at deltage i konferencer, udgive artikler og levere indhold til publikationer, der udgives i samarbejde med Danske Skoleelever. 

Emneord: Elevinddragelse, Folkeskole, Danske Skoleelever, Forskning, Christine Antorini, Agnete Vienberg Hansen, Aarhus Universitet
Uddannelses- og Forskningsministeriet på DenOffentlige.dk Undervisningsministeriet
Aktivitet: Artikler: 89 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 12.06.19 Ledelse
    Stress-forskernes ni anbefalinger til ledere om bedre arbejdsliv

    Otte stress-forskere har samlet ni gode råd til ledere, som gerne vil styrke produktivitet og trivsel for medarbejdere og hjælpe dem til et arbejdsliv i balance. Anbefalingerne er et supplement til arbejdet i regeringens Stresspanel, siger forskerne.

  • 02.06.19 Sundhed
    Mange er uden arbejde fem år efter hjernerystelsen

    En tilsyneladende banal hjernerystelse kan få langvarige konsekvenser – patienter med vedvarende smerter har nemlig markant større risiko for, at de fem år efter enten er arbejdsløse eller på førtidspension, viser ny stor undersøgelse.

  • 22.02.19 Velfærd
    Bliv klar til valgdebat: Ove Kaj P og Jørn Henrik P i samtale om velfærd

    PODCAST: "Mennesket er ikke så rationelt som økonomer gerne vil gøre det til. Vi er kortsynede," siger Jørn Henrik Petersen. "Politikerne vil fortsætte centraliseringen, for det er en forudsætning for fremtidens velfærdsstat," siger Ove Kaj Pedersen. Hør tredje del af Nick Allentofts velfærdsdebat med de to professorer.

  • 28.11.18 Sundhed
    Regioner støtter uafhængig forskning

    7 millioner kroner til uafhængig forskning skal nu omsættes til resultater for patienterne.

  • 09.11.18 Bæredygtighed
    Forskere vil skabe bæredygtig kemi

    Aarhus Universitet er gået sammen med otte andre europæiske universiteter om at skabe grøn, bæredygtig og bionedbrydelig kemi med en produktionsmetode, der bruger lys og enzymer og ikke genererer affald. Det kan være skelsættende for en industri, der ellers er en af klodens mest forurenende.