- Inklusion er bedst for alle børn, når det fungerer, siger Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.

Skolefolk: Inklusion er svært - men rigtigt

Velfærd

18/06/2014 10:00

Freja Eriksen

Ledere, lærer og forældre mener, at inklusion er den rette vej, selv om evaluering viser svigtende opbakning.

Opbakningen til inklusionsindsatsen i folkeskolen er faldende blandet lærerne og forældrene, konkluderer en ny evalueringsrapport, som SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og Aarhus Universitet har fået udarbejdet for Undervisningsministeriet.

Men spørger man organisationerne for forældre, lærere og skoleledere, fastholder de alle, at målet om at inkludere børn med særlige behov i den almindelige undervisning skal forfølges. Også selvom det er svært.

- Inklusion er bedst for alle børn, når det fungerer. Vi lærer meget af at være sammen nogen, der er anderledes end os selv, siger Mette With Hagensen, som er formand for foreningen Skole og Forældre.

Hun oplever, at der er en berøringsangst over for de nye børn i klasserne.

- Hvis der er et barn i klassen med diabetes, så rejser forældrene sig gerne op og fortæller om de udfordringer, sygdommen giver, og hvordan man skal reagere på dem. 

- Sådan skal vi også kunne tale om børn med adfærdsforstyrrelser, men det kan vi ikke endnu. Det bliver meget følsomt, og der er en holdning om, at de bare er dårligt opdraget, siger hun.

Hos lærerne er det ifølge den nye evaluering, som er baseret på 12 særligt udvalgte kommuner, kun 14 procent, som er enige i opbakningen til inklusion. Det skyldes, at underviserne føler sig svigtet, mener formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

- Den ekspertise, man har på specialskolen, skal følge med eleven ind i klassen og være til stede i to-tre måneder, så man sikrer, at overgangen lykkes. Der skal udarbejdes en plan for den enkelte elev, og den skal forældrene inddrages i, så de får en tryghed, og vi undgår den negative spiral, mener formanden.

Hos Skolelederforeningen er formand Claus Hjortdal bekymret over den svigtende opbakning, men han også, at evalueringen viser flere positive udviklinger, som giver håb for fremtiden. 

Blandt andet er andelen af elever, der får under beståelseskarakteren 02 i læsning ved afgangsprøverne, faldet fra 20 procent i 2010 til 12 procent i 2013.

- På trods af, at vi har lavet inklusionen, så er det lykkedes os at hæve bunden. Det viser, at der er noget af det, vi gør, der virker, og jeg håber og tror på, at den faldende opbakning er et overgangsfænomen, for om et par år er det en anderledes øvelse, påpeger han.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce