Skoleleder
-
Den forsømte folkeskole: Rødglødende fragmenter fra resterne af den danske folkeskole
Folkeskolen er under afvikling, og fremtiden er usikker. Det kan mærkes blandt de ansatte på skolerne, og blandt eleverne. Der er noget, der ikke er, som det skal være, skriver Jens Michael Nielsen i nyt tankevækkende blogindlæg.
-
Strandmøllesagen: Bestyrelse løj om advarsel til skoleleder
Strandmølleskolens bestyrelse løj over for sin tilsynsførende og gav forkerte oplysninger til Undervisningsministeriet i kølvandet på en omstridt morgensamling i december. Her klædte skolens leder to drenge fra 2. klasse af til underbukserne og foregav at klippe deres tissemænd af med en saks, fordi de imod skolens regler ikke havde nissehuer på.
-
Paradigmeskiftet der ramte folkeskolen bagfra
Noget er sket. Nye og væsentlige dagordener myldrer ud af sprækkerne i folkeskolen. Elevernes potentielle læring fylder i samtalerne som aldrig før, og jeg oplever en oprigtig interesse blandt de skoleledere, jeg møder, for at gå i dybden med drøftelsen af hvor vi skal hen - og hvordan vi finder den organisatoriske og ledelsesmæssige vej.
-
Lederen skal orkestrere samskabelsen
Skolens åbninger mod omverdenen skal resultere i samskabelse, der styrker skolen og ikke gør den diffus. Det er langt fra gjort med lovgivning og storladne bekendelser. Der skal være en leder til at oversætte og orkestrere, så skolens rationalitet ikke svækkes i mødet - men styrkes gennem åbningen.
-
Hvordan udfyldes folkeskolens nye ledelsesrum?
En lidt grovkornet tegning viser en skole, hvor lederne leder, lærerne underviser og eleverne dannes, lærer og udvikler kompetencer i tre ret adskilte processer. Derfor skal skolelederne klædes på til at lede indad i selve skolens hjerte; undervisningen og elevernes udbytte af den.