Babyer og teenagere er lige påvirkelige, når det kommer til traumatiske oplevelser. Foto: Shutterstock
Babyer og teenagere er lige påvirkelige, når det kommer til traumatiske oplevelser. Foto: Shutterstock

På dette punkt er teenagere og babyer ens

Sundhed

21/7/22 10:40

Jens Asbjørn Bøgen

Et nyt dansk studie viser, at teenagere hjerner minder om babyers på et afgørende punkt.

Alle ved, at traumatiske oplevelser i vores første leveår kan sætte varige spor for resten af vores liv. Men vidste du, at det samme gælder for vores teenage-år?

Et nyt dansk forskningsprojekt viser, at hjernens udvikling i teenageårene giver endnu en mulighed for både negativ og positiv påvirkning af vores hjerner.

Det skriver TV 2.

"Det mest opsigtsvækkende er, at en negativ social oplevelse i teenageårene er endnu mere ødelæggende end i de første 1000 dage af et barns liv," siger Signe Hald Andersen til TV 2.

Hun er forskningsprofessor og souschef i Rockwool Fondens Forskningsenhed. Hun står bag forskningsprojektet om, hvordan negative sociale oplevelser for teenagere kan trække spor gennem livet.

Blandt mulige negative oplevelser kan nævnes forældres arbejdsløshed, kriminalitet, psykisk sygdom og dødsfald.

"Selv om et barn har haft en belastet start i livet, så har vi et nyt vindue senere for at gøre en forskel for barnet. Men det betyder jo også, at vi ikke bare kan overlade barnet til sig selv i teenageårene. Og det kræver ressourcer," siger Signe Hald Andersen.

Langt større behov, end der er midler til

John Mejlgren har over 20 års erfaring som coach for teenagere og deres familier samt i skoler og institutioner. Han håber, at der snart kommer et langt større fokus på mulighederne for at gøre en forskel med teenagere. Det kan nemlig hjælpe til med at forhindre, at tingene for alvor går galt.

"Behovet er mindst fem til ti gange større, end der er penge til i kommunerne. Derfor prioriteres indsatsen ikke nok. Men regningen kommer jo bare for de belastede unge senere, hvor de bliver rigtigt dyre for systemet," siger han til TV 2.

Han bakkes op af Signe Hald Andersen, der også mener, at vi har store muligheder for at gøre en forskel i teenageårene.

Hun advarer mod at opgive børn, der har fået en svær start på livet, for når det gælder påvirkning i teenageårene, er der også andre voksne inde over udviklingen end bare forældrene. For eksempel lærere og ansvarlige ved fritidsaktiviteter.

Projektet er støttet med midler fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Annonce