Valgkampen udkæmpes på Facebook

Facebook og Twitter er nogle af den kommunale valgkamps helt varme ord. Politikerne bruger nemlig i stigende grad de sociale medier til at få fat på vælgerne.

 

Se at komme igang med valgkampen

"På nuværende tidspunkt skulle kandidaten have skabt sig en sammenhængende kampagne på tværs af net, print og i virkeligheden med budskaber, der går lige i maven. Segmenterede budskaber, som de ved, de mener, og som de ved, giver stemmer," mener ekspert i digital valgkamp, Benjamin Rud Elberth. 
 

Det fortæller DR Sjælland.

- Vi kan allerede mærke nu, at der kommer flere og flere til, fortæller David Ledstrup, der er digital medierådgiver hos firmaet Bigum&Co.

Én af de kommunalpolitikere, der er særdeles aktiv på Facebook, er socialdemokraten Thomas Adelskov, der er borgmester i Odsherred Kommune. - Fordelen er jo, at jeg kan fortælle om, hvad der foregår i kommunen, forklarer Thomas Adelskov.

Og på den måde når han også endnu længere ud til vælgerne. - Det er ikke alle, man når at møde på gaden eller ved køledisken i Brugsen. Og der er Facebook altså et rigtig godt medie til at få en diskussion eller få svaret på nogle spørgsmål og afklaret nogle problemer, mener Thomas Adelskov.

Men selv om kommunalpolitikerne i stigende grad kommunikerer via de sociale medier, så er det landspolitikerne, der har den digitale førertrøje.

Lokalpolitisk harakiri

"Når en lokalpolitisk kandidat formår at sætte en dagsorden eller kommer med en original ide, der går i spænd med partiets program og landspolitiske dagsorden, skal der handles hurtigt. Den lokale kandidat skal opleve - og hans lokale kolleger i resten af partiet se - at den gode ide anerkendes, løftes og forstærkes."

Læs Redaktionen blogger

- Kommunalpolitikerne halter en lille smule efter. Og man kan godt mærke, at de gerne vil være der, der er en masse summen omkring, at det her giver virkelig noget. De kan godt se potentialet i at være der, men derfra og så til at rykke på det, der er vi altså ikke helt endnu, fortæller David Ledstrup.

En af de politikere, der ikke har en Twitterprofil og sjældent bruger sin profil på Facebook, er Helge Adam Møller fra Næstved. - Jeg kan godt lide, at politik også er lidt mere alvorligt og måske lidt mere seriøst, end det efter min opfattelse ind i mellem er på både Facebook og Twitter, forklarer den konservative kommunalpolitiker Helge Adam Møller.

Amatørernes valgkamp

Der er gået noget galt et sted i maskineriet. Kommunalvalget er en død digital sild, der næppe når at blive genoplivet, men med enkelte lyspunkter. For Steen, Liselott og Andreas gør det godt og bør få gode valg - hvis nettet ellers flytter stemmer!

Læs Benjamin Ruds blog om digital kommunikation

 

 

Han foretrækker at kommunikere med vælgerne via e-mail eller telefonen. - Jeg taler noget hurtigere, end jeg skriver på både Facebook og mail. Jeg er på to-finger systemet og ikke ti-finger systemet, siger Helge Adam Møller.

Citat DR Sjælland

Emneord: KV13, Valgkamp, Sociale medier, Kommunalvalg, Thomas Adelskov, DR, Facebook, Twitter
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også