Valgkonkurrencer skal skabe større engagement i nærdemokratiet

Ved seneste kommunalvalg i 2009 havde vi på landsplan den laveste stemmeprocent i 35 år. Kun 65,8 procent af alle stemmeberettigede i landet afleverede deres stemmeseddel. På Stevns lå stemmeprocenten på 71, men ved det kommende kommunalvalg tirsdag den 19. november er barren sat endnu højere, oplyser borgmester Poul Arne Nielsen.

’Vi har brug for borgernes hjælp til at sætte Stevns på landkortet ved kommunalvalget 19. november. Vi skal altid have høje ambitioner, når det gælder vores nærdemokrati, og derfor vil vi gå benhårdt efter at få den højeste stemmeprocent i vores region ved det kommende kommunalvalg. Det kan kun lade sig gøre, hvis noget nær alle stemmeberettigede stevnsborgere gør aktivt brug af deres demokratiske stemme og møder frem ved stemmeurnerne,’ siger borgmesteren.

Stevns Kommune søsætter nu to valgkonkurrencer, en valgslogan- og en valgvideokonkurrence, der har til formål at øge stevnsborgernes valgengagement og som især sætter fokus på at få flere unge til at gøre brug af deres stemmeret.

’DIN stemme til kommunalvalget, om du er ung eller ældre, er med til at sætte kursen for udviklingen i vores kommune i fremtiden. Det fine ved nærdemokrati er, at vi som borgere med vores stemmeret har mulighed for at præge sammensætningen af vores kommunalbestyrelse, så vi stemmer de politikere ind, vi tror bedst kan arbejde for at omsætte vores synspunkter og ønsker til handling. Vi håber, at stevnsborgerne på lang sigt vil bruge de tanker, de to konkurrencer nu sætter i gang hos dem, til at søge indflydelse på udviklingen af vores kommune,’ siger Poul Arne Nielsen.

Ungdommen er fremtiden

På landsplan er kun 35 procent af de 17-24-årige i dag helt sikre på, at de vil stemme til kommunalvalget, viser en analyse fra KL’s nyhedsbrev Momentum. Det er derfor en særlig udfordring for kommunerne overalt i landet at nå de unge vælgere, dels med information og oplysning, og dels med opfordringer til at tage aktivt del i deres nærdemokrati. Derfor er de to valgkonkurrencer især målrettet de unge vælgere.

’Stevns Kommune har brug for et valgslogan, der i høj grad appellerer til vores unge. Mange unge er allerede engageret i lokalsamfundet, især i idrætsklubberne, så vores fornemste opgave – både som kommune, lærere og forældre – er også at få gjort dem bevidst om konsekvenserne af ikke bruge deres medindflydelse aktivt,’ slutter Poul Arne Nielsen. 

Det nye stevnske valgslogan skal kort og præcist fortælle, hvorfor du synes, at det er vigtigt at stemme, mens videoen er mere personlig og skal handle om, hvad valget betyder for dig.

Videoen må max. vare 2 min. og skal have et eller flere stevnske islæt. Videoen skal afleveres i MP4-format. Du må meget gerne lave et design til dit slogan.

Du skal sende dit slogan og/eller din video til: [email protected]. Der er frist mandag 21. oktober kl. 10, og der er spændende præmier til vinderen/vinderne. Du kan læse meget mere om konkurrencerne på stevns.dk og Stevns Kommunes Facebook-side.

 

Emneord: Kommunalvalg, KV13, Poul Arne Nielsen, Unge, Valgdeltagelse, Sociale medier
Stevns Kommune på DenOffentlige.dk Stevns Kommune
Aktivitet: Artikler: 10 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også