Borgerne skal betjene sig selv digitalt

Den 1. december er en vigtig dato i den offentlige digitaliseringsindsats.

Fra den dato er det obligatorisk for borgere at melde flytning, bestille nyt sundhedskort og opskrive børn til daginstitution, skole og SFO på nettet.

Borgerservice står dog stadig parat til at hjælpe dem, som ikke kan bruge de digitale løsninger.

Roskilde Kommune er med til at tage det første store skridt, når en række offentlige selvbetjeningsløsninger nu skal anvendes frem for papirblanketter eller turen til borgerservicecentret.

Mange borgere er allerede digitale, men med den nye lovgivning får alle, der kan, et skub til at betjene sig selv. Det betyder, at det offentlige kan bruge resurserne bedre - der hvor der er mest brug for dem.

”Mange danskere bruger allerede nu borger.dk, Min Kilde og kommunens hjemmeside, fordi det er en nem og hurtig måde at få løst sine ærinder med det offentlige. Men vi skal have endnu flere til at bruge vores selvbetjeningsløsninger. Derfor er vi glade for, at det nu er ambitionen, at de borgere, der kan betjene sig selv digitalt, også skal gøre det. Vi ser det som vores opgave at hjælpe borgerne i Roskilde Kommune, så endnu flere fremover oplever den digitale kommune,” siger Marianne Roed Jakobsen fra Borgerservice i Roskilde Kommune. 

I år er målet at forberede danskerne på de selvbetjeningsløsninger, som folketinget har vedtaget, at danskere fra 1. december 2012 skal bruge, når de skal:

  • Melde flytning

  • Bestille nyt sundhedskort

  • Ansøge om børnepasning og skrive barn op i skole og SFO.

”Vores borgere skal i stigende grad kommunikere med det offentlige over nettet. Det er vores opgave, at ingen bliver ladt i stikken, hvis de synes, at det med it er svært. Mange vil gerne, men behøver hjælp til at komme i gang. Her er vi klar til at hjælpe”, uddyber Marianne.

Der sker ingen ændringer i åbningstiderne i Borgerservice i Roskilde, Jyllinge og Viby i forbindelse med indsatsen på det digitale område. Det betyder, at man som borger fortsat kan møde op og få hjælpe til de digitale løsninger.


 

Roskilde Kommune på DenOffentlige.dk Roskilde Kommune
Aktivitet: Artikler: 57 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer