Fair vilkår kræver gennemsigtighed

Der er ikke noget værre end at tabe. Den følelse kender de fleste. Men endnu værre er det at tabe, hvis man har mistanke om, at konkurrencen ikke var fair. Den situation står mange virksomheder i, når de konkurrerer med kommunen om dens udbudte opgaver. Problemet opstår, når kommunen vælger at afgive et såkaldt kontrolbud, og derved byder på sin egen opgave og efterfølgende udpeger sig selv som vinder.

Som et eksempel har vi netop været vidne til en sag i Svendborg, hvor kommunen i første omgang valgte sit eget kontrolbud, fordi det var billigst – til trods for at tildelingskriterierne i udbudsmaterialet hed ’det økonomisk mest fordelagtige’, og at et uvildigt rådgiverfirma kårede en privat leverandør som vinder. Kommunens kontrolbud var dog langt fra det billigste; i løbet af kort tid dukkede der hele 6 regnefejl op. Regnefejl, der endte med at fordyre kontrolbuddet med over 2 mio. kr., og kommunen måtte modvilligt tildele opgaven til den retmæssige vinder af udbuddet – den private leverandør.

Og Svendborgs regnefejl er ikke et enkeltstående eksempel. Vi har set flere eksempler på regnefejl i de kommunale kontrolbud, som især skyldes, at kommunerne ikke har den nødvendige erfaring med at drive virksomhed og derfor ikke medregner alle omkostninger i tilbuddet. Så selvom der i 2008 blev lavet en udmærket bekendtgørelse for beregning af kontrolbud, har en del kommuner svært ved at efterleve den. Derfor er der behov for en større gennemsigtighed på området.

For det første bør de kommunale kontrolbud være underlagt samme krav til opfølgning på pris og kvalitet som private leverandører, i de tilfælde hvor kommunen vælger sig selv som vinder. Som det er i dag, kan kommunen blot annullere en udbudsforretning og fortsætte som om der aldrig har været afholdt en licitation. Det holder ikke. Kommunen må forpligtes til at føre regnskab med sit kontrolbud, så vi sikrer, at det også lever op til det lovede, både hvad angår den aftalte pris og kvalitet.

For det andet bør der sikres mulighed for fuld aktindsigt i kommunale kontrolbud. Kommunerne, der jo er os alle sammen, kan ikke have behov for forretningshemmeligheder, når de deltager i konkurrence om erhvervsaktiviteter. Tværtimod har borgerne en berettiget interesse i at se, hvordan deres skattekroner forvaltes. Så hvis kommunerne vil drive erhvervsmæssig virksomhed på skatteborgernes regning og risici, så må det også være gennemsigtigt, for ellers er konkurrencen ikke fair og kommunens reelle omkostninger risikerer ikke at komme frem i lyset.

Fair vilkår forudsætter derfor, at der bliver skabt større gennemsigtighed og fælles spilleregler på området for kommunale kontrolbud. Erhvervslivet har bestemt ikke noget imod konkurrence, tværtimod, men det skal ske på fair og lige vilkår. Ellers risikerer vi at undergrave det offentlige-private samarbejde; det samarbejde som alle er enige om er vigtigt og nødvendigt.

Emneord: Offentligt byggeri, OPS, Udbud, Indkøb, Kontroludbud, Konkurrence, Tildelingskriterier, Dansk Byggeri, Torben Liborius
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også

  • 16.03.20 Infrastruktur
    Klimapartnerskabet for byggeri og anlæg leverer 20 procent af CO2-reduktionerne frem mod 2030

    Klimapartnerskabet for byggeri og anlæg lægger i sine anbefalinger til regeringen op til en gennemgribende forandring af bygge- og anlægsbranchen. CO2-regnskaber for bygge- og anlægsprojekter, forbud mod oliefyr og strenge krav til renoveringer af offentlige og private bygninger er nogle af de mere end 60 forslag fra klimapartnerskabet.

  • 24.02.20
    Ventetiden på en byggetilladelse stiger

    Der er stor forskel på, hvor lang tid kommunerne er om at give grønt lys til at bygge et nyt hus eller en ny kontorbygning. Vallensbæk er hurtigst, hvorimod Fredensborg har Danmarks længste ventetid på 104 dage. Papirarbejdet bør kunne klares på i gennemsnit to uger, mener Dansk Byggeri. Men det kan kun tre kommuner leve op til.

  • 17.09.19 Infrastruktur
    Erhvervsliv: Her er en halv mia til mere velfærd

    Ifølge Dansk Byggeri kan kommunerne frigøre en halv milliard kroner, hvis flere private stod for at passe veje og grønne anlæg.

  • 02.09.19 Sundhed
    Danmark er velfærdsteknologiens vugge

    Der bliver ikke medarbejdere nok til fremtidens udfordringer på velfærdsområdet. En del af løsningen kan findes via velfærdsteknologi. Danmark er førende inden for udvikling af velfærdsteknologi, og borgerne er klar til at bruge teknologien.

  • 10.12.18 Politik
    Nu skal Danmark markedsføres som life science nation

    Regeringen bevilger i alt 7 millioner kroner til markedsføringen af Danmark. Det skal styrke eksporten og tiltrække investeringer fra medicoindustrien, og pengene bliver administreret i et offentligt-privat samarbejde.