DSB trækker sig fra konkurrence om togdrift

Infrastruktur

17/03/2014 10:15

DSB vil ikke længere byde på togdrift efter mislykkede eventyr med DSBFirst samt i Tyskland og Sverige.

DSB afviser på forhånd at køre med, hvis politikerne indfører øget konkurrence på den danske jernbane. En ny strategi fastlægger, at statens togselskab skal afholde sig fra at tage del i udbud af togdrift, skriver Jyllands-Posten mandag.

Beslutningen er taget af bitter erfaring.

Det kostede nemlig for dyrt, da DSB tidligere forsøgte at operere i den form for konkurrence. Skandalen om DSBFirst gav store tab for det statsejede selskab. I 2011-regnskabet måtte DSB således hensætte 289 millioner kroner til driftsunderskud i DSBFirst.

Men det er den ikke den eneste gang, at statens togselskab har fået et rap over nallerne. DSB har også dårlige erfaringer med at køre tog i Sverige og Tyskland. Begge steder bød DSB på ruter i udbud og vandt.

- Det er vi ikke gode til. Vi har ikke den ekspertise, som andre store statsselskaber i Europa har udviklet. Det er dyrt og kræver en hær af jurister og økonomer, siger DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze, til Jyllands-Posten.

Han understreger, at DSB som statsselskab skal have alle omkostninger med i et tilbud. Han vurderer derfor, at selskabet vil tabe til andre, der kan fokusere mere på dækningsbidrag.

- Vi er konkurrencedygtige, men mestrer ikke udbud. En offentligt ejet virksomhed som DSB kan ikke forsvare at agere i et sådant udbudsregime, siger Peter Schütze til Jyllands-Posten.

Transportminister Magnus Heunicke (S) kan godt forstå DSB's melding, men han lægger stadig op til, at en del af de nuværende strækninger, som i dag hører under DSB, skal i udbud.

- DSB skal stå for kerneopgaven på hovedstrækninger. Selskabet har ikke lykkelige eksempler med udbud, så det kan være fornuftigt ikke at tage del i det. Men vi skal have flere operatører ind på nogle strækninger, så DSB kan måle sig med de bedste, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/

 

 

Mest Læste

Annonce