"Presset på Europa og ikke mindst landene i syd er meget, meget stort. Jeg synes, man bliver nødt til at have forståelse for, at landene i Europa - og det gælder også Danmark - gerne vil vide, hvad der sker ved vores grænser", siger justitsminister Mette Frederiksen (S).
"Presset på Europa og ikke mindst landene i syd er meget, meget stort. Jeg synes, man bliver nødt til at have forståelse for, at landene i Europa - og det gælder også Danmark - gerne vil vide, hvad der sker ved vores grænser", siger justitsminister Mette Frederiksen (S).

Mette F. vil have mere smart grænsekontrol i Europa

Politik

17/6/15 6:53

Mikkel Sarka

Justitsministeren siger ja til nummerpladescannere og intelligent grænsekontrol. Nej til fysiske grænsebomme.

Det er ifølge justitsminister Mette Frederiksen (S) helt forståeligt, når Frankrig og Østrig i lyset af migrantpresset i deres naboland Italien skruer op for personkontrollen i deres grænseområder. 

Øget kontrol kan også blive relevant for Danmark. Men ikke i form af egentlige fysiske kontrolanlæg, sådan som Dansk Folkeparti tirsdag igen slår til lyd for med støtte fra Venstre.

- Presset på Europa og ikke mindst landene i syd er meget, meget stort. Jeg synes, man bliver nødt til at have forståelse for, at landene i Europa - og det gælder også Danmark - gerne vil vide, hvad der sker ved vores grænser.

Folketingsvalget 2015

Få et overblik over valget med artikler og fakta herArtikler om partierne her: Læs mere: Liberal AllianceLæs mere: SocialdemokratietLæs mere: SFLæs mere: DFLæs mere: Radikale VenstreLæs mere: Konservative FolkepartiLæs mere: EnhedslistenLæs mere: VenstreLæs mere: Alternativet

- Så kan vi diskutere midlerne. Der er så nogen, der er tilhængere af gammeldags grænsekontrol. Det tror jeg ikke så meget på, siger Mette Frederiksen i forbindelse med et møde tirsdag i Luxembourg med de øvrige EU-landes justits- og indenrigsministre.

Forslag om grænsekontrol har ikke direkte været til debat på tirsdagens møde. Det har mest handlet om den politisk følsomme debat om flygtningekvoter, som Danmark står udenfor på grund af det danske retsforbehold i EU.

Men kontrollen ved både de ydre og indre grænser i EU's ellers grænseløse Schengen-område har de seneste år og måneder været et gennemgående tema ved flere justitsministermøder i EU. 

For fire år siden vakte det ellers kritik, at Danmark ville genindføre grænsebomme, og at Frankrig ville lukke grænsen for at undgå tilstrømning af migranter fra nabolandet Italien. 

Der er ikke kommet lignende protester, efter at den danske regering tidligere i år spillede ud med et forslag om at scanne nummerplader ved grænserne.

Justitsministeren fornemmer da også, at debatten og de politiske smertegrænser har flyttet sig i EU i kølvandet på terrorangreb og migrantkatastrofe.

- Ja, det tror jeg. Jeg hører en meget tydelig tilkendegivelse fra mange af mine kolleger i forhold til vigtigheden af både at styrke den ydre grænse og for at kunne lave grænsekontrol landene imellem, siger Mette Frederiksen.

Læs her om Schengen og forskellige aspekter af grænsedebatten:

* Med Schengen-samarbejdet, som i år fylder 30 år, kan EU-borgere frit rejse på tværs af EU-landenes grænser helt uden at skulle kontrolleres ved de indre grænser mellem Schengenlandene.

Samtidig må der ikke laves systematisk grundig kontrol af EU-borgere ved de ydre grænser.

* Der er i den senere tid - særligt siden terrorangrebene i Paris og København - blevet sat større fokus på og skub i at stramme og styrke kontrollen ved EU's ydre grænser.

* EU-Kommissionen er i gang med at præcisere reglerne for personkontrollen ved Schengens ydre grænser, så paskontrollører for eksempel kan checke flypassagerer fra bestemte destinationer mod oplysninger i databaser over stjålne pas, tidligere dømte eller terrormistænkte.

* Reglerne for kortvarig genindførelse af kontrollen ved de indre grænser er blevet præciseret.

Det er for eksempel tilladt at lukke grænserne i særlige situationer ved eksempelvis sportsarrangementer, politiske møder eller terrorangreb, der giver en begrundet frygt for den offentlige sikkerhed. Der er dog betingelser, og landene skal helst underrette kommissionen fire uger i forvejen.

* Samtidig arbejder medlemslandene og EU-Parlamentet på at færdiggøre regelsættet for et samarbejde om passagerlister, så medlemslande bedre kan holde øje med, hvem der flyver ind og ud af samt rundt i EU.

Det går dog trægt med at opnå enighed, især fordi stærke kræfter i Europaparlamentet er bange for omfattende overvågning af borgerne.

* Udover Danmark er 25 lande med i Schengen.

Kilde: Kommissionen, Ritzau.

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce