Umiddelbart inden de afsluttende forhandlinger om en højhastighedsbane fra Aalborg til København sætter en regeringsrapport spørgsmålstegn ved finansieringen, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Den forventede indtægt til togforbindelsen på omkring tre milliarder kroner vil nemlig ifølge en økonomisk redegørelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet forsvinde på grund af faldende oliepriser.
Beløbet kan udregnes ud fra et skøn af olieprisen, der er medtaget i redegørelsen.
I tænketanken Kraka mener man, at det økonomiske hul i togfonden bliver dobbelt så stort.
- Der kommer til at mangle mindst seks milliarder kroner. Det er ikke blot olieprisen, som vil være lavere end først antaget i beregningerne, siger cheføkonom Jens Hauch fra Kraka.
Cheføkonomen henviser desuden til, at regeringen i sine beregninger indberegner en stor gevinst fra brug af en ny teknologi til at øge olieindvindingen, men som i praksis ikke er rentabel på de pågældende felter.
Den nyslåede skatteminister Jonas Dahl (SF) holder imidlertid fast i de oprindelige beregninger.
- Usikkerheden om den fremtidige oliepris ændrer ikke ved regeringens skøn for det forventede provenu. Vi er jo ude i en langsigtet investering, og det er altid forbundet med en vis usikkerhed, siger han til Jyllands-Posten.
Loven om beskatningen af Nordsøolien er til andenbehandling tirsdag. Ifølge Jyllands-Posten vil Venstre kalde loven tilbage til fornyet udvalgsbehandling, da partiet mener, at de nye oliepriser fjerner forudsætningerne for regeringens togplan.
/ritzau/