Studerende advarer mod enøjet fokus på arbejdsmarkedet

Velfærd

11/02/2014 09:47

Der er andre faktorer, der definerer en god uddannelse end efterspørgsel på arbejdsmarkedet, mener studerende.

Det danske samfund risikerer at gå glip af de gode idéer, der kan redde liv eller skabe fremtidens job, hvis universitetsuddannelserne fokuserer for ensidigt på, om en uddannelse er relevant for en arbejdsgiver nu og her.

Det siger formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Jakob I. Ruggaard, til ny kritik af universitetsuddannelserne for at sende kandidater ud, som arbejdsmarkedet ikke har brug for.

- Det er rigtig godt, at man går vores uddannelser efter i sømmene, og det er vigtigt, at uddannelserne hele tiden udvikles, og at man sikrer, at de har en høj kvalitet.

- Men kvalitet er jo også noget andet end relevans, og der er langt bredere berettigelse for uddannelser, end kun om de har en snæver anvendelse på arbejdsmarkedet her og nu, siger Jakob I. Ruggaard.

Han mener, at for eksempel nanoteknologi er et resultat af den slags forskning, som samfundet risikerer at gå glip af, hvis universiteterne har for ensrettet fokus på arbejdsmarkedets behov her og nu.

- Nanoteknologi var i meget lang tid noget langhåret grundforskning med nogle små robotter, der måske kunne noget. Siden fandt man jo frem til, at det kunne bruges inden for alle mulige sektorer, siger formanden.

Alt for mange studerende risikerer at tage uddannelser, som hverken det offentlige eller det private arbejdsmarked efterspørger, viser en gennemgang fra Danmarks Akkrediteringsinstitution, skriver Berlingske.

I alt 99 nye og 331 eksisterende uddannelser på landets universiteter er gennemgået fra 2010 til 2012. Konklusionen lyder at omkring halvdelen af de undersøgte uddannelser ikke opfylder kravet om at være relevante.

Nye uddannelser måles blandt andet på, om de har et klart erhvervssigte, om aftagerne har været involveret i udviklingen af uddannelsen, og om der er taget højde for beskæftigelsessituationen på beslægtede uddannelser.

Godt fire ud af 10 ansøgte nye uddannelser har problemer med relevansen, mens 46 procent af de eksisterende uddannelser ikke i tilstrækkelig grad er relevante for arbejdsmarkedet.

De studerendes formand undrer sig over konklusionen.

- Akkrediteringsinistitutionen har jo selv godkendt alle de eksisterende uddannelser, siger han.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce