Lyt til de ældre og glem al snak om digitale analfabeter

På nogle måneder er Odense Kommune gået fra 23 procent til 90 procent, når det gælder andelen af ældre, der søger om folkepension over nettet. På den måde er Odenses ældre i landet blandt de mest digitale. Det handler om at lytte til borgernes brok. Al snak om, at ældre er digitale analfabeter og ikke kan følge med i kommunernes digitaliseringskorstog, er nu gjort til skamme. I hvert fald i Odense Kommune.

Andelen af ældre, der betjener sig selv over nettet, når de skal søge om folkepension, er netop røget op på 90 procent. Og det er ikke set hidtil i kommunal sammenhæng.

- Det nye og helt grundlæggende er, at sagsbehandlerne lytter og spørger systematisk til de ældre borgeres kritik og ideer til forbedringer, når de ringer ind. Derefter retter vi til de steder, hvor det giver mening, eksempelvis på odense.dk eller i det brev, vi sender til de ældre, fortæller Lotte Lyø, leder af Pensionsafsnittet.

Resultatet taler sit tydelige sprog: Det er lykkedes at få gennemførselsprocenten på selvbetjeningsløsningen op fra 23 % i februar til 90 % i maj.

Flere tiltag

Pensionsafsnittet i Odense Kommune har det seneste halve år gjort en række tiltag for at få flere af de ældre lokket over på odense.dk’s Pensionsguiden, hvor man søger om folkepension.

Blandt andet sender kommunen et brev, to måneder før de 64-årige skal søge om folkepension. I brevet henvises til, at ansøgningen sker digitalt på odense.dk. Der medsendes ikke længere blanketter til ansøgningen, derimod er der på bagsiden en vejledning til selvbetjeningsløsningen. På odense.dk er der desuden en instruktionsvideo, som viser vejen gennem selvbetjeningsløsningen.

Derudover har sagsbehandlerne gennemgået KMD’s borgervejlednings-guide, så de kan give en optimal vejledning i selvbetjeningsløsningen til borgerne. Endvidere kan sagsbehandlerne logge ind på KMD’s Servicelogon, så de kan se borgeren over skulderen undervejs, mens denne er i færd med at udfylde

Pensionsguiden.

Endvidere er der opstillet computere til rådighed for borgerne i Pensionsafsnittet.

Odense Kommune på DenOffentlige.dk Odense Kommune
Aktivitet: Artikler: 126 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer