Der kan ikke være to meninger om, at vi har nogle rigtig gode supermarkeder i Danmark.
Rema 1000, Netto og Føtex er blot nogle af dem, danskerne elsker, men det er faktisk et helt andet dansk supermarked, der netop er blevet anderkendt som verdens tredje bedste i erhvervsmagasinet Monocle.
Lav mad med mindre fedt – se populære airfryers og sundt køkkenudstyr
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Det er i stedet den nystartede premiumkæde Alma, der er en fornyet version af den lukkede Irma kæde.
Alma er skabt af Alfred Josefsen, tidligere direktør for Irma, som han stod i spidsen for fra 1999 til 2012.
I Monocles anmeldelse beskrives Irmas lukning i 2024 som et tab, der udløste stor sorg blandt trofaste kunder. Monocle fremhæver samtidig Almas bevidste designvalg og æstetik, hvor det blå hjerte i logoet viderefører arven fra Irmas ikoniske pige i blå kjole.
Men det stopper ikke med designet.
Kundeoplevelsen får nemlig ros for deres kundeoplevelse: "Frem for alt prioriterer Alma kundeoplevelsen. (Der er ikke en automatisk kasse i syne.)"
På listens førsteplads findes det Parisiske supermarked "Fornøjelsescentret", stærkt efterfulgt af det australske "Den nye normal".
Hos B.T. kalder forbrugerredaktør Marie Milling hæderen for “et kæmpe skulderklap” til Alma, og selvom hun ikke forventer, at det vil flytte væsentligt på bundlinjen, ser hun det som en klar blåstempling.
"Til gengæld er det en kæmpe bekræftelse af, at Alma gør præcis det, Alma skal. De får anerkendelse indenfor netop det felt, hvor de vil være den vigtigste spiller: Nemlig inden for det eksklusive"