Foto: Silkeborg Kommune

Brev og postkort fik Silkeborgs unge til at stemme

Politik

06/06/2014 14:00

Freja Eriksen

beSTEM i Silkeborg var det mest effektfulde eksperiment ved kommunalvalget i 2013, konkluderer valgforskere fra Københavns Universitet i ny rapport.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De unges stemmeprocent steg markant, og Silkeborg tager førstepladsen i valgforskernes måling af de eksperimenter, der blev gennemført for at få flere til at stemme ved kommunalvalget i 2013.

Det fremgår af en ny rapport fra fire valgforskere fra Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet med professor Kasper Møller Hansen i spidsen. I rapporten ”Kan man øge valgdeltagelsen?” offentliggør de forskningsresultater fra kommunalvalget med fokus på 12 eksperimenter, der skulle øge valgdeltagelsen. Her iblandt flere fra Silkeborg.

Konklusionen er klar: Breve og postkort til Silkeborgs unge var det mest effektfulde blandt de 12 initiativer. Det havde større gennemslagskraft end breve fra Folketinget og Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Muligvis fordi det var et lokalt initiativ og led i den større kampagne, beSTEM i Silkeborg, lyder forklaringen i rapporten. Samlet har eksperimentet i Silkeborg Kommune vist, at det er muligt at mobilisere målgruppen via brev og postkort, at opfordringen virker, uanset om der er tale om brev eller postkort, og at det er muligt at måle effekten:

”Det er resultater, der kan bruges i fremtidig indsats i Silkeborg og samtidig kan fungere som inspiration for andre kommuner, som ønsker at arbejde med deres indsats for at øge valgdeltagelsen,” lyder forskernes konklusion.

Læs også: Sådan fik Silkeborg høje stemmetal

Forskningsresultaterne bliver nærlæst i Silkeborg:

”beSTEM i Silkeborg har vist, at det er muligt at få markant flere til at stemme, og med valgforskernes rapport i hånden ved vi mere om, hvad der skal til. Breve og sms’er virker, og det vil vi bygge videre på ved kommende valg,” siger borgmester i Silkeborg Steen Vindum.

Det gjorde Silkeborg også ved det nylige valg til Europa-Parlamentet. Blandt andet modtog 51.661 silkeborgensere to sms’er med opfordring til at stemme, og det gav resultat. Valgdeltagelsen blev 10,6 procentpoint højere end ved valget i 2004 (valget i 2009 var atypisk på grund af en folkeafstemning om tronfølgeloven).

Fakta: Stemmeprocent i Silkeborg

Generelt steg stemmeprocenten i Silkeborg fra 68,6 procent fra kommunalvalget i 2009 til 76,3 procent ved valget i 2013, svarende til 7,7 procentpoint.

For de 18-29 årige steg valgdeltagelsen med 12 procentpoint fra 48,7 procent til 60,7 procent. Blandt de større byer blev Silkeborg kun overgået af Aarhus, og på landsplan var Silkeborgs stemmeprocent den 16. højeste.

Fakta: Rapporten

Silkeborg er på førstepladsen i forskernes oversigt over effekten af 12 eksperimenter for at få flere til at stemme ved kommunalvalget i 2013. Nær ved tre procent flere 18-29 årige stemte, når de fik brev eller postkort, sammenlignet med en gruppe, der ikke modtog noget.

  • Brev/postkort, Silkeborg (samlet effekt)         2,8 procent
  • SMS (DUF)                                                     1,8 procent
  • Brev, Folketinget,                                           1,1 procent
  • Dør-til-dør, Socialdemokraterne                      0,7 procent
  • Brev, Økonomi- og Indenrigsministeriet          0,4 procent
  • Sms, Folketinget                                            0,4 procent
  • Sms, Alles Valg                                               0,3 procent
  • Plakater, flyers, Bolbro                                    -0,3 procent
  • E-mail, Ældre Sagen                                       -0,4 procent
  • Dør-til-dør, Vi stemmer sammen                     -0,8 procent
  • Dør-til-dør, Stemmer på kanten,                     -1,9 procent
  • Dør til-dør, Randers                                        -3,8 procent

Link til hele rapporten (på KL’s hjemmeside)

Fakta: beSTEM i Silkeborg

beSTEM i Silkeborg blev sat i værk op til kommunalvalget i 2013 for at få flere unge til at stemme. Indsatsen var baseret på kærlige skub, aktiverende leg og oplevelser, og der indgik valgmøder på skoler, rollemodeller, opfordring pr brev og postkort og en drømmeboks, hvor unge kunne lave et 25 sekunders videoklip om deres egen drøm for Silkeborg. Det lykkedes også at få statsminister Helle Thorning Schmidt i drømmeboksen.

Kampagnen blev gennemført i samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd.

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.