“Problemet i dag er virksomheders voksende antal målinger og kontrolinstanser, der slider på den tillid, som binder vores samfund sammen og i sidste ende skaber de bedste resultater for danske virksomheder. Hvad enten systemerne kaldes trivselsmåling, KPI’er, tilfredshedsundersøgelser eller performance-management, gør de ofte mere skade end gavn, fordi de skaber en illusion om, at ledelse kan udøves med excel-ark og digitale værktøjer. Det kan ledelse ikke,” siger Henrik Jespersen og fortsætter:
“Senest har vi set eksempler på endog meget uheldige konsekvenser inden for plejehjemssektoren, hvor medarbejdere står alene med det daglige arbejde og de daglige dilemmaer, fordi deres nærmeste ledere i stigende grad bevæger sig væk fra netop ledelse og den sunde fornuft – til fordel for kontrollerende skemaer og afrapporteringer.”
Intet i de sidste årtiers udvikling tyder på, at forandringerne kommer oppefra, og derfor må mellemlederne selv skabe sig pladsen til at lede. Det kan virke som en uoverstigelig opgave, men er det ikke, hvis mellemlederen forstår sin rolle i organisationen og sine egne værdier som menneske og leder.
“Løsningen på det her enorme problem er naturligvis kompleks, men starter nedefra som en form for civil ulydighed og en forståelse af, at ledelse er en social proces. Det er vigtigt, at du som leder tør gå dine overordnede imod og agere talerør for dine medarbejdere, men også at du træder ind i konflikter med dine medarbejdere og formår at udnytte deres fulde potentiale til at skabe resultater. Du skal finde dine værdier og din kerne som leder, så du har noget at holde fast i i pressede situationer. Dét – og ikke målinger – giver ganske enkelt de bedste resultater,” siger Henrik Jespersen.
‘Kontrol er let, ledelse er svært – en håndbog til mellemlederen’ henvender sig til de ledere, der leder og bliver ledt, hvad end de arbejder i store eller små virksomheder, det private eller offentlige, store organisationer eller det såkaldte produktionsdanmark. Med afsæt i Henrik Jespersens egne erfaringer som ledelseskonsulent og leder i store danske virksomheder leverer han i bogen en konkret og letforståelig guide til, hvordan du som leder kan stå imod presset oppefra og skabe de bedst mulige resultater nedefra. Dét, du som leder er ansat til.
NB: Artiklen indeholder affiliatelink, hvor Den Offentlige tjener en lille smule, hvis du køber bogen