IT-frivillige kan hjælpe og inspirere borgere med funktionsnedsættelser til at bruge social IT – teknologi til at kommunikere, fastholde sociale relationer, lære og få nye kompetencer. Det kan gøre borgerne mere selvhjulpne og give øget livskvalitet i hverdagen.
Samarbejdsmodel og redskaber
En ny guide fra SUS’ Social IT Lab giver inspiration til kommuner, der vil arbejde med IT-frivillige på sociale tilbud. Guiden beskriver en model for, hvordan kommuner, frivilligcentre, sociale tilbud og IT-virksomheder kan arbejde sammen om at inddrage IT-frivillige fra lokalsamfundet. Og den indeholder konkrete redskaber til at komme i gang med arbejdet.
Guiden er udviklet på baggrund af flere udviklingsprojekter om IT-frivillighed. Ledere, merdarbejdere, borgere og frivilligcentre i Gribskov og Gentofte Kommune samt Skandia og IBM Danmark har været med til at udvikle samarbejdsmodel og redskaber.
Download Guide – IT-frivillige i kommunen plus ekstramateriale på sus.dk
Her kan du også læse om vores kickstartpakke til kommuner, der vil arbejde med IT-frivillige på sociale tilbud.
Kontakt
Sussi Maack, chefkonsulent
tlf. 2680 1268, [email protected]