AE: Historiske investeringer til glæde og gavn for os alle

01/03/2013 13:29

Administrator

Regeringens har netop offentliggjort en plan for investeringer i den danske kollektive transport. Der er tale om nye penge, der hentes fra øget beskatning af Nordsø-olien. Investeringerne løber op i næsten 28 mia. kr.

”Der er tale om, at fælleskassen får knap 28 mia. kr. mere ud af olien i Nordsøen ved at ensarte beskatningen i Nordsøen. Det er særdeles positivt, at flere af oliepengene nu kommer alle danskere til gode. Der er tale om enorme investeringer i den danske infrastruktur i form af en ny togfond,” siger AE's chefanalytiker Martin Madsen.

Regeringen opretter en ny togfond, der skal give hurtigere tog med bl.a. en såkaldt timemodel der forkorter rejsetiden mellem København, Odense, Århus og Aalborg og samtidig reducerer udledningen af CO2.

"AE har tidligere foreslået, at merindtægterne fra Nordsøen placeres i en oliefond og investeres i bl.a. klima og infrastruktur. Derfor hilser AE med glæde regeringens investeringsplan velkommen, der er til glæde og gavn for os alle," siger Martin Madsen og fortsætter:

”Det er faktisk så store investeringer, at der er tale om et markant løft i den kollektive trafik. Det er dog ærgerligt, at den tidligere VK-regering indgik en så ringe aftale om indvending af olie i Nordsøen, at det ikke er muligt at genåbne aftalen, da det rent juridisk vil betyde en kæmpe udbetaling i kompensation. Den nye ensartning af beskatningen er fornuftig og det muliges kunst i forhold til, at danskerne får mest muligt ud af den fælles naturressource i Nordsøen,” afslutter AE's chefanalytiker.