DA: LO skjuler konsekvenser af nej til afskaffelse af efterløn

Skal fagbevægelsen finde 15 mia. kr. til S-SF, vil det øge den aftalte arbejdstid med 2 timer og tre kvarter om ugen. LO-fagbevægelsen afholder i dag onsdag den 2.2.2011 ”stormøde” i Odense vendt mod regeringens tilbagetrækningsform og afskaffelsen af efterlønnen. Direktør Henrik Bach Mortensen:

”Det er beklageligt, at LO-fagbevægelsen ikke har tegnet et retvisende billede for sine medlemmer af alternativerne til en afskaffelse af efterlønnen. Kommer vi for eksempel til at høre i dag, at hvis arbejdstiden forlænges, så det bidrager med 15 mia. kr. så vil det kræve en forlængelse af den aftalte ugentlige arbejdstid med 2 timer og tre kvarter og ikke med de 12 minutter om dagen, som man har sagt?

Fagbevægelsen protesterer mod forandringer, men bidrager kun selv med en pagt med S og SF uden reelt indhold. Pagten forener luftige politiske projekter og massive offentlige udgifter med LO-fagbevægelsens fantasifulde løfter om at finansiere velfærdssamfundet gennem en forøgelse af arbejdstiden på 12 minutter om dagen.

Men analyser af de teoretiske muligheder for at opfylde S-SF-planens forudsætninger viser, at LO-fagbevægelsens løfter forudsætter langt mere end 12 minutters ekstra arbejde om dagen – svarende til en time om ugen. Se dokumentation

Såfremt LO-fagbevægelsen kunne levere en forhøjelse af den overenskomstmæssigt aftalte arbejdstid fra 37 til 38 timer om ugen, ville det slet ikke slå til. I virkeligheden skulle den overenskomstmæssigt fastsatte arbejdstid hæves med omkring 2 ¾ time pr. uge, hvis man følger S-SF og fagbevægelsens tankegang.

LO-fagbevægelsen burde fortælle sine overenskomstdækkede medlemmer, at det er så massiv en forøgelse af den aftalte arbejdstid, der er forudsætningen for, at LO-fagbevægelsen og S-SF’s regnestykke hænger sammen. Hvis fagbevægelsen her ud over vil skabe samme holdbarhed som regeringen gennem øget arbejdstid til de, der allerede er i arbejde, så taler vi om en arbejdstid, som kun er kendt af vores bedsteforældre. Det står i modsætning til, at flere fra fagbevægelsen har afvist at løfte arbejdstiden så meget som en time.”

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Mest læste