DF om 2020-plan: VOKs økonomiske plan på - ikke engang - nye flasker

08/05/2012 12:58

Administrator

Regeringen har i dag fremlagt deres længe ventede 2020-plan over dansk økonomi. Som et af planens helt centrale elementer lægges der op til en årlig offentlig vækst på blot 0,8 pct om året frem til 2020, og det undrer Dansk Folkepartis gruppeformand Kristian Thulesen Dahl.

Læs regeringens plan

-Det er højst ejendommeligt! For mindre end et år siden fremlagde S og SF et stort økonomisk 2020-udspil, hvor de gjorde det klart, at en årlig offentlig vækst på hele 1,4 pct. – herunder 20 mia. kr. mere til velfærd - var målsætningen. Og netop med argumentationen om at offentlig økonomisk smalhals ikke var vejen frem. Nu skifter de holdning og tilslutter sig det vækstniveau, som den daværende VK-regering og Dansk Folkeparti foreslog. Det er direkte pinligt, siger Kristian Thulesen Dahl, som opfordrer regeringen til at lægge kortene på bordet og erkende, at den nu har kopieret alle de centrale dele af VOKs økonomiske politik.

Læs også: Thornings plan skal sende 180.000 i arbejde

- Lige nu er det svært at blive klog på regeringen. De skifter holdning, som vinden blæser. Det første halve år af regeringens levetid dukkede den ene kovending efter den anden op. Den udvikling ser ud til at fortsætte ufortrødent!, siger DFs gruppeformand.

En enkelt ting virker dog problematisk. For udover de lavere vækstambitioner er en kæmpe satsning på uddannelsesområdet et centralt tema i regeringens 2020-plan, mens andre vigtige kernevelfærdsområder som sundhed og ældre ikke ses vægtet nær så højt. Det bekymrer Kristian Thulesen Dahl.

- Nu hvor vi ikke har så mange penge at gøre godt med i den offentlige sektor, handler det om at prioritere benhårdt. Det er ganske godt med en stor satsning på vore unge, men vigtigt er det, at sygehuse og ældre også prioriteres meget højt. Det er altafgørende for Dansk Folkeparti, slutter Kristian Thulesen Dahl.