Digital rotteanmelde-løsning på kolding.dk er en succes

10/01/2011 22:40

Kolding Kommune

”Her efter bare en måned i funktion kan vi se, at næsten halvdelen af alle rotteanmeldelserne foregår elektronisk via vores nye system på hjemmesiden” udtaler Dorte Glerup Jensen sekretariatsleder i By- og Udviklingsforvaltningen.

Siden starten af december har det været muligt at anmelde rotter elektronisk. Baggrunden for den nye løsning er, at det skal være nemt og enkel for borgerne at anmelde rotter, og at kommunen ikke længere skal være et tidsforlængende mellemled, hvor man kun kan anmelde rotter inden for kommunens åbningstid. De digitale anmeldelser går direkte til rottefængeren.

”Efter 14 dage kunne vi se, at en trediedel af anmeldelserne foregik digitalt. Her efter en måned er det samlet halvdelen, der er anmeldt digitalt.”

”Vi skal selvfølgelig gerne op på nær 100 % digitale anmeldelser, men der vil altid være nogle, der ikke er digitalt orienterede, og for dem skal der selvfølgelig stadig være mulighed for at ringe til os” fortsætter Dorte Glerup Jensen.

”Men alt i alt tyder udviklingen på, at det går den helt rigtige vej og at borgerne er tilfredse med den nye løsning. I øvrigt bliver alle der henvender sig telefonisk angående rotter informeret om den digitale mulighed, og der har været en meget positiv respons på vores initiativ” afslutter sekretariatslederen.

Flere digitale løsninger

”Vi har hele tiden fokus på, hvor vi kan indføre digitale løsninger. Både for at øge servicen over for vores borgere, virksomheder og andre samarbejdsparter, men også for at frigøre egne arbejdsressourcer til vores kerneopgaver” udtaler by- og udviklingsdirektør Stefan B. Andersen.

Den nye digitale løsning med rotteanmeldelser er blot et første lille initiativ inden for den strategiske indsats ”Digital forvaltning inclusiv GIS” som By- og Udviklingsforvaltningen har igangsat med bibliotekschef Nicolai D. Heidemann i spidsen.

”Koldingbibliotekerne har rigtig mange erfaringer med digitale selvbetjeningsløsninger - og er faktisk på flere områder førende på landsplan - så vi ser en stor synergieffekt i, at vi på meget tættere hold inddrager bibliotekets digitale erfaringer og borgerrettede tilgang til udvikling af hele By- og Udviklingsforvaltningen” afslutter Stefan B. Andersen.

Mest Læste

Annonce