digital service i 2013 – områder er ved at blive udpeget

16/12/2011 09:00

Nick Allentoft

KL og Digitaliseringsstyrelsen arbejder de kommende måneder på at fastlægge hvilke kommunale områder, der skal omfattes af obligato-risk digital service i 2013.

Det er en målsætning i såvel den fællesoffentlige som den fælleskommunale digitaliseringsstrategi, at kommunikationen mellem borgere og myndigheder som udgangspunkt skal foregå digitalt, hvis borgeren skal ansøge eller anmelde noget til kommunen. Indfasningen af dette krav sker i bølger – med de første områder i 2012 og de sidste i 2015.

I 2012 forventes områderne opskrivning til skole, SFO og daginstitution samt anmeldelse af flytning (indenlandsk), og bestilling af blåt og gult sundhedskort fortsat omfattet. KL forventer dog, at det tidligst fra 4. kvartal 2012 bliver obligatorisk for borgerne at ansøge/anmelde om disse ydelser digitalt.

KL og Digitaliseringsstyrelsen er lige nu i dialog omkring hvilke områder, der skal omfattes af kravet om obligatorisk digital service i 2013. KL mener, jf. den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, at følgende områder i kommunerne/Udbetaling Danmark skal analyseres med henblik på om de er egnet til at blive omfattet af loven:

Pas
Beboerindskud
Begravelseshjælp
Boligstøtte
Dagtilbud til børn - tilskud
Ejendomsskat
Europaparlamentsvalg
EØS-borgere – social sikring
Familieydelse
Folkeregistrering
Navneændring
Indrejse/udrejse
Kørekort
Navne- og adressebeskyttelse
Nemkonto til offentlig betaling
Opkrævning
Postlevering
Vielse

Mest Læste

Annonce