Fem pensionsselskaber bag stort OPP-udredningsarbejde

04/02/2013 13:34

Administrator

PensionDanmark, PFA, ATP, Sampension og PKA har etableret en arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for OPP i stor skala i Danmark. PensionDanmark er med til at sætte fokus på offentlig-private partnerskaber (OPP) i Danmark. Det sker med iværksættelsen af et stort udredningsarbejde af potentialer og barrierer for større brug af OPP herhjemme.

Læs også: V positiv overfor pensionsmilliarder

PensionDanmark, PFA, ATP, Sampension og PKA har etableret en arbejdsgruppe, som ledes af de to tidligere adm. direktører i hhv. DONG Energy og Nordea Bank Danmark, Anders Eldrup og Peter Schütze.

Gruppen skal undersøge de danske og udenlandske erfaringer med OPP, identificere eventuelle lovgivningsmæssige barrierer samt identificere OPP-egnede projekter inden for især transport og infrastruktur i Danmark. På baggrund af udredningsarbejdet vil gruppen i april offentliggøre en rapport med fokus på hensigtsmæssige OPP-modeller, på identifikation af eventuel uhensigtsmæssig lovgivning og på konkrete danske OPP-projekter.

”Der er mange gode muligheder i at udvide partnerskabet mellem det offentlige og private. Vi deltager i dag i partnerskaber på energiområdet med investeringer i omstillingen til mere vedvarende energi via havmølleparkerne ved Nysted og Anholt og på bygningsområdet, hvor PensionDanmark har investeret i en række ejendomme, som anvendes af staten som fx FN-Byen i København,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

”Hvis OPP-projekter skrues rigtigt sammen, er de til gavn for både skatteyderne, virksomheder og pensionsopsparere. Det er oplagt at anvende OPP på en række af de store trafikprojekter, som p.t. står standby, selvom de vil have en meget høj samfundsøkonomisk rentabilitet. Vi vil her pege på en havnetunnel i København som et velegnet projekt,” siger Torben Möger Pedersen.
Om det nye OPP-udredningsarbejde:

PensionDanmark, PFA, ATP, Sampension og PKA er opdragsgivere på projektet.
Arbejdsgruppen ledes af Anders Eldrup og Peter Schütze, tidligere adm. direktører i hhv. DONG Energy og Nordea Bank Danmark.
I april offentliggør arbejdsgruppen sine anbefalinger i en rapport.