FOA rejser stribevis af sager efter EU-dom

En dansk ingeniør har i dag ved EU-domstolen fået medhold i, at den hidtidige fortolkning af retten til fratrædelsesgodtgørelse, er i strid med EU-retten. Dommen glæder FOA, der nu vil rejse stribevis af sager, der formentlig skal tælles i tusinder.

”Det er rigtig, rigtig godt, at Danmark nu bliver tvunget til at ændre retspraksis, fordi EU-dommen sikrer, at man bevarer retten til fratrædelsesgodtgørelse også efter det fyldte 60. år”, siger Dennis Kristensen, formand for FOA.

”Det har altid været uforståeligt, at medlemmer, der var fyldt 60 år, og som var omfattet af en pensionsordning, mistede retten til fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærloven. Fratrædelsesgodtgørelsen skal sikre, at ældre og veltjente medarbejdere ikke bare kastes på gaden med det almindelige varsel, men også får en ekstra kompensation til at dække løntabet, mens de forsøger at finde nyt arbejde, efter at have været hos den samme arbejdsgiver i mange år,” siger Dennis Kristensen.

Funktionærlovens regler indebærer, at ansatte med 12, 15 eller 18 års anciennitet, som er omfattet af enten funktionærloven eller er funktionær-lignende ansat, får en godtgørelse svarende til 1, 2 eller 3 måneders løn efter henholdsvis 12, 15 eller 18 års beskæftigelse hos arbejdsgiveren.

De danske domstole har imidlertid begrænset denne ret, således at den bortfalder, hvis den ansatte er omfattet af en pensionsordning, som ville kunne udbetales på det tidspunkt, hvor lønmodtageren opsiges. Det er denne begrænsning, som EU-domstolen nu har underkendt.

”Vi håbede, at dommen ville afvise denne aldersdiskrimination. Derfor har vi også måned for måned sikret, at FOA-medlemmer, der er fyldt 60 år og afskediges, ikke mister deres rettigheder i forhold til denne nye dom på grund af forældelse. Derfor er vi nu klar til at rejse sager for flere tusinde FOA-medlemmer, som er blevet opsagt efter det fyldte 60. år indenfor de seneste 5 år.”

”Det bliver en dyr affære for de kommunale arbejdsgivere. Til gengæld fjernes nu en uværdig aldersdiskrimination, som vi simpelthen ikke kan være bekendt”, siger Dennis Kristensen

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

5 seneste job