Fremtiden er digital, siger danskerne

Borgerne foretrækker digitale selvbetjeningsløsninger, når de skal i kontakt med det offentlige. Det viser nye tal skriver HK-Kommunal på sin hjemmeside og Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) er glad for tallene.

Tre ud af fire borgere foretrækker digital selvbetjening frem for personlig kontakt med det offentlige. Det viser den seneste udgave af Det Digitale Borgerindeks, som laves af KMD.

- At borgerne i den grad bakker op om de digitale selvbetjeningsløsninger er et enormt rygstød til regeringens ambitioner på området og viser, at digitalisering er en meget farbar vej at fortsætte ad, når vi skal effektivisere kommunikationen mellem borgerne og det offentlige, siger Lars Monrad-Gylling, der er administrerende direktør i KMD.

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) er glad for tallene:

- Det er meget motiverende for os til at komme ud over stepperne. Det betyder, at samarbejdet mellem os, kommuner og borgere kan blive fremadrettet og forhåbentlig også hurtig, siger hun til Ritzau.

Men det fysiske møde har stadig betydning for 42 procent af borgerne. Og det imødekommer Margrethe Vestager:

- Man skal selvfølgelig hjælpe de mennesker, der synes det er svært eller fremmedgørende at kommunikere digitalt, siger hun.

Men hun har, i følge Ritzau, ikke fastlagt, hvad hjælpen består af, eller i hvilket omfang hjælpen kommer.

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene: