Mange førtidspensionister ønsker en mere aktiv hverdag

15/02/2011 09:27

Administrator

Knap hver fjerde førtidspensionist vil gerne deltage i frivilligt arbejde, kurser eller andre aktiviteter i deres nærområde– hvis nogen hjælper dem lidt i gang. Det viser en ny undersøgelse, som SFI har foretaget for Pensionsstyrelsen. Knap en ud af fire førtidspensionister vil gerne have en mere aktiv hverdag, viser en ny undersøgelse fra SFI.

Undersøgelsen bygger på spørgeskemainterviews med 1.753 førtidspensionister mellem 20 og 59 år. En fjerdedel af dem fortæller, at de ikke deltager i nogle aktiviteter i øjeblikket, men ønsker en mere aktiv tilværelse med faste interesser.

Kontaktpersoner kan hjælpe
Deltagerne i undersøgelsen nævner frivilligt arbejde og kurser som eksempler på noget, de kunne tænke sig. Til gengæld er de mindre interesserede i internetbaserede aktiviteter og revalideringsforløb.

Forskerne bag undersøgelsen har også lavet syv uddybende interviews med førtidspensionister, der alle er aktive i hverdagen. De viser, at det hjælper at have nogen, der skubber på og følger en på vej. Professionelle kontaktpersoner kan derfor være en stor hjælp, når førtidspensionister skal tage skridtet og opsøge nye aktiviteter.

Angst ingen hindring
Der er både unge og gamle blandt de førtidspensionister, der gerne vil have mere social kontakt. Også de førtidspensionister, som er særligt udsatte, og fx lider af svær angst og depression, vil gerne engagere sig mere.

- Vores undersøgelse viser – måske overraskende – at også mange af de førtidspensionister, der har det svært i hverdagen, faktisk gerne vil i gang med nogle aktiviteter, hvis nogen hjælper dem lidt på vej, siger forsker Joannes Jacobsen, der står bag rapporten.

Læs pressemeddelelse »