Nej til korstog mod den offentlige sektor

Regeringen lægger sammen med Dansk Folkeparti og Liberal Alliance samt Kristendemokraterne op til en ideologisk konkurrenceudsætning af den offentlige sektor. Det mener LO ikke, at danskerne kan være tjent med

Læs også: Vækst gennem styrket konkurrence

”Man ønsker, at kommunerne skal sende mindst 31½ pct. af deres opgaver i udbud, uanset om det er en god eller dårlig idé for den enkelte kommune eller de berørte borgere. Udlicitering kan give bedre og/eller billigere service, men det kan også virke modsat og give dyrere og dårligere service”, siger LO’s formand Harald Børsting.

For mange dårlige erfaringer

De erfaringer, der er gjort med privathospitaler tyder ikke på, at sundhedsvæsenet generelt kan gøres billigere end i dag. Tværtimod. OECD har fx gentagne gange vist, at det danske sundhedsvæsen hører til de mest effektive overhovedet.

Og på beskæftigelsesområdet har der været talrige eksempler på, at dyr og meningsløs aktivering er fulgt i kølvandet på udlicitering.

Nej tak til rigide regler

LO bakker om et stærkere samspil mellem privat og offentlig sektor, hvad enten det sker som OPP (offentligt privat partnerskab) eller OPS (offentligt privat samarbejde) eller på andre måde, der både kan styrke udvikling og effektivitet i den private og offentlige sektor.

”Men det er dumt at lave rigide regler for, hvor meget der skal udliciteres. Jeg er ærgerlig over, at den blå blok ikke vil se på den offentlige sektor herhjemme som et erhvervspolitisk aktiv i stedet for en byrde”, siger Harald Børsting.

Han undrer sig også over, at lønmodtagerne ikke tages med på råd.

”Det er jo ofte, de ansatte, der har de bedste bud på, hvordan tingene gøres bedre”.

Ja til bedre konkurrence

LO er generelt enig i, at konkurrencen bør styrkes. Det kan være en god idé at se nærmere på markedet for byggevarer og deres standarder. Eller konkurrencen inden for nogle af de liberale erhverv, som fx apotekere og tandlæger. Man skal dog være opmærksom på, at det skal ske uden at forringe befolkningens adgang til sundhedsydelser.

Desuden er LO enig i, at intentionerne om at stramme op i Konkurrencelovens strafbestemmelser, så man fremover kan fængsles for grove overtrædelser, i stedet for som nu, hvor man kan slippe med en bøde”.

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

5 seneste job