Regeringen skal hjælpe hovedstadsregionen til at blive elbil-metropol

Forlæng elbilers fritagelse for registreringsafgifter med otte år. Sådan lyder opfordringen fra Region Hovedstaden til regeringen.

- Hvis regeringen vil være med til at øge livskvaliteten for alle i hovedstadsregionen, skal den støtte op om de regionale og kommunale initiativer, der er i gang på klima- og trafikområdet. Vi vil skabe en mere klimavenlig transport, og udbredelse af elbiler er en hjørnesten i den ambition. Vi opfordrer derfor til, at regeringen forlænger elbilers fritagelse for registreringsafgifter helt frem til 2020, siger Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden.

I en kommende ny fælles klimastrategi for de 29 kommuner i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden satses der nemlig massivt på elbiler, så regionen kan blive Nordeuropas grønne elbil-metropol.

Målet er 12.000 elbiler i regionen allerede i 2015.

- I dag er der cirka 770 på landsplan, så det gælder om at komme i gang, for der er mange fordele, som hovedstadsregionen kan høste, hvis vi går helhjertet ind i det. Med elbiler kan vi nedbringe partikelforureningen, CO2-udledningen og trafikstøjen i vores byer. Vi kan også skabe op til 20.000 nye blivende arbejdspladser på sigt. En fantastisk mulighed for grøn vækst, som vi da skal udnytte, siger Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden.

Egner sig godt til elbiler
Hovedstadsregionen egner sig godt til elbiler. Her er en høj befolkningstæthed, og hovedparten af pendlingen er på mindre end 30 kilomenter.

Samtidig har 90.000 husstande i regionen mere end én bil, og derfor vil det for mange bilejere være oplagt at udskifte den ene bil med en elbil.

- Det er formentlig ikke realistisk at overføre al bilkørsel i regionen til offentlig transport og cykling, uanset hvor velfungerende den er. For en del borgere og erhvervsdrivende er bilen en praktisk nødvendighed eller et gode, som de ikke ønsker at give afkald på. Her kan elbilen blive et godt alternativ. Det skal vi bare have borgere, virksomheder m.fl. til at opdage, siger Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden.

I disse dage er regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten ved at udforme rammerne for den kommission, der skal komme med en strategi for modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet.

Samtidig skal regeringen fra næste år fordele en milliard årligt til bedre kollektiv transport.

Region Hovedstaden på DenOffentlige.dk Region Hovedstaden står for behandling, uddannelse og forskning inden for borgernes sundhedsvæsen, og sammen med andre udvikler vi hovedstadsregionen, hvor Region Hovedstaden har særlige opgaver ...
Aktivitet: Artikler: 175 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 22.04.12 Journalist Thomas Jensen
    Hej Sofia

    Kan du ikke sende mig en besked, så jeg har din mail på Thomas@denoofentligesektor.dk

    vh Thomas

  • 22.04.12
    Hovedstaden og elbiler

    Hej,
    Jeg er varm fortaler for elbiler. Jeg valgte at bestille en selv. Der er dog en del store problemer som bremser for at elbilen virkelig kan blive udbredt.Dels er problemet når man bor i hovedstaden, i lejlighed, at den ladestander man har betalt 10.000kr for ikke kan garanteres at være til rådighed når man kommer hjem fra arbejde. Dette skyldes at vejene er offentlige og at man ikke må reservere parkeringspladser da man ikke må have privat parkering på offentlig vej. Dette er et stort problem, dels da man har betalt for ladestanderen, dels da man er afhængig af at batteriet er opladet natten over. Jeg forsøgte mig så med en privatparkeringsplads ved min kolonihave. Her blev problemet at Dong, som er statsejet og som gerne vil støtte den grønne energi, ender med at blive en modtander i projektet. Sammen med Better Place kræver de heftige ekstra priser for et ekstra elskab selvom man kunne bruge det eksisterende elskab lige ved siden af parkeringspladsen. Der er givet dispensation til ikke at skulle betale for et ekstra elskab hvis man trækker el fra et elskab længere væk fra parkeringspladsen (50m), men så skal Better Place have så meget desto mere for at grave (28.000kr), så forskellen er meget lille og den ladestander som skulle koste 10.000kr koster nu enten 42.000kr eller 38.000kr. Hvis det her projekt skal lykkes så skal de lovede priser om ladestander opretholdes, så må alle ekstra udgifter være indkalkuleret i prisen, så vi alle betaler en gennemsnitspris. Dermed er det samme pris uanset om der skal graves mere eller mindre. Jeg forstår faktisk ikke at Dong vil insistere på at man skal betale for et ekstra elskab (16.000kr) når der er et i forvejen når de godt kan dispensere hvis det står længere væk. For mig virker det som om at der mangler penge i kassen og at det derfor er de kunder som tror på ideen først som kommer til at betale for etableringen af systemet, fremfor at det var firmaet som med monopol på indtjening fra leasing af batteri og brug af el der betalte, nemlig Better Place og Dong som partner.

    Her er i mine øjne nogle grunde til at flere kan vælge elbilen fra. Omkostningerne afspejler ikke de løfter der blev givet og den manglende sikkerheden for at du har din egen ladestander skaber usikkerhed.

    Med venlig hilsen
    Sofia Jensen

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene: