En meget lav trafikvækst kombineret med et særligt risikotillæg på 50 pct. lagt oven i prisen på en Kattegat-bro tyder på, at Transportministeriets rapport, der kom lige før jul, er skrevet med ført hånd for at lukke enhver diskussion om en Kattegat-bro, mener flere eksperter.
»Når det handler om Kattegat, er man gået ud fra ”worst case”, mens man har brugt ”best case”, når det handler om Femern. Resultatet har været givet på forhånd,« mener tidligere trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen, der har kritiseret grundlaget for Femern-broen.
Trafikforsker Uffe Jacobsen, der for 10 år siden var med til at ”føde” idéen om en Kattegat-bro, er enig:
»Det er et politisk bestillingsarbejde, der ligger på kanten af, hvad et konsulentfirma kan være bekendt. Jeg tror, at nogen har holdt fast i penneskaftet,« siger han.
Trafikvæksten er afgørende for en ny bro. I Kattegat-rapporten regner man med en trafikstigning på 27 pct. fra 2011 til 2030, mens man for Femern har kalkuleret med en stigning på 47 pct., skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.