Tidligere chef frygter ny skandale: “Det nye EFI” koster 1,1 milliarder

Ledelse

18/05/2017 11:54

Nick Allentoft

Der er sat 1,1 mia. kr. af til at udvikle det nye, digitale inddrivelsessystem, der skal erstatte EFI. “Det bliver en ny EFI-skandale,” spår tidligere chef i Skat Erik Lund.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I en afdeling under Skatteministeriet er man i disse måneder ved at udvikle et nyt, digitalt inddrivelsessystem, som skal erstatte “Ét Fælles Inddrivelsessystem” - bedre kendt under forkortelsen EFI - der blev lagt i graven i 2015. Radio24syv kan i dag fortælle, at der er sat over en milliard af til projektet, som endnu ikke har fået et navn. 

Skandalerne i Skat

Læs meget mere om skandalerne og planerne med Skat på tema-siden her. 

Skatteministeriet oplyser i et skriftligt svar til Radio24syv, at “Finansudvalget i august 2016 tilsluttede sig aktstykke om en totaløkonomisk ramme på 1.145,7 mio. kr. til udviklingen af det nye inddrivelsessystem.” Og at der pr. marts 2017 var ansat 93 medarbejdere i Skatteministeriets Implementeringscenter for Inddrivelse (ICI). 

LÆS OGSÅ: Skatteminister afviser kritikken

Det nye system skal, til forskel fra EFI, laves i tre udviklingsfaser - såkaldte “releases”. Første release sættes i drift i næste uge, oplyser Skatteministeriet til Radio24syv.

“Det må ikke fejle”

Med regeringens handlingsplan ”SKAT ud af krisen” fra 2015 bliver der oprettet en helt ny enhed under Skatteministeriet kaldet ImplementeringsCenter for Inddrivelse (ICI), som skal koordinere udviklingen af det nye inddrivelsessystem. 

Forventningerne er tårnhøje til det nye team af knapt hundrede ansatte: I et af stillingsopslagene til ICI-afdelingen lyder det ifølge dr.dk, at "Skatteministeriets departement og Skat står over for en it-udviklingsopgave, der på én og samme tid er stor og kompleks, og som ikke må fejle". 

Men systemet kommer til at fejle. Det spår i hvert fald en tidligere chef i SKAT.

“Det bliver en ny EFI-skandale. Og det gør det, fordi man er for ambitiøs med, hvor meget det skal kunne. Man går over grænsen for, hvad systemet kan, og så falder det til jorden,” siger tidligere chef i SKAT og nu byrådsmedlem i Allerød Kommune for De Konservative Erik Lund til Radio24syv. 

Ligesom med udviklingen af EFI skal flere forskellige it-leverandører udvikle den fremtidige, automatiserede inddrivelse. It-konsulentvirksomheden Netcompany vandt i september måned sidste år udbuddet om at udvikle første del af de i alt tre releases. 

Kontrakten med Netcompany lyder på knapt 100 millioner kroner (94.910.077 kr. eksklusiv moms). For de penge skal Netcompany bygge, vedligeholde og videreudvikle det kommende inddrivelsessystem. 

“Udviklingen af første release er på nuværende tidspunkt forløbet som planlagt, og første udgave af systemet med få basisfunktioner og få fordringstyper forventes idriftsat ultimo april 2017,” står der på side to i SKATs seneste redegørelse til Skatteudvalget om offentlige restancer for 4. kvartal 2016.

På spørgsmålet om, hvorvidt det nye inddrivelsessystem så rent faktisk er sat i drift, oplyser Skatteministeriet til Radio24syv, at første release sættes i drift i næste uge. 

Der oplyses endvidere til Radio24syv, at “Andet release er i 4. kvartal 2017. Tredje release er 2. kvartal 2018. Derudover er der nogle såkaldte opfølgningsreleases i andet halvår af 2018.”

Flere leverandører

Netcompany er som nævnt ikke eneleverandør på udviklingen af inddrivelsessystemets anden og tredje release. I november måned 2016 bliver der udbudt en rammeaftale på 400 millioner kroner til andre leverandører. 

“Der optages tre leverandører på rammeaftalen, der fremadrettet vil have mulighed for at byde på enkeltstående opgaver i udviklingsprocessen - i modsætning til udbudsstrategien for 1. release, hvor Netcompany har været eneste leverandør på alle opgaver,” står der i SKATs redegørelse om offentlige restancer for 4. kvartal 2016.

Skatteministeriet modtager i januar måned 2017 fire tilbud fra eksterne leverandører. Tre måneder efter, den 7. april, underskriver man kontrakter med tre it-leverandører, oplyser Skatteministeriet til Radio24syv: Netcompany, Visma og CGI skal bygge SKATs nye inddrivelsessystem. 

Men at hyre flere leverandører til at udvikle store it-systemer har tidligere voldt problemer. Professor ved IT Universitetet Søren Lauesen har undersøgt og rådgivet Rigsrevisionen om EFI, hvor de to centrale leverandører - danske KMD og amerikanske CSC (som nu hedder DXC Technology) - ingenlunde kunne samarbejde. 

“De kan ikke blive enige om noget som helst. De har to forskellige udviklingsmetoder. De er heftige konkurrenter, og de hader hinanden. Det er ikke basis for et godt samarbejde. Og når man så skal til at teste, så går det fuldkommen galt,” sagde professor Søren Lauesen om EFI-forløbet til Radio24syv. 

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) stævnede så sent som i september måned sidste år it-leverandøren KMD. Ministeren kræver 692 millioner kroner i godtgørelse fra KMD som følge af problemerne med EFI; det er ifølge Skatteministeriet selv det højeste beløb nogensinde i en stævning fra staten mod en privat it-leverandør, skriver netmediet Version2.

En sværvægter

Der er et godt stykke fra kontrakten med Netcompany på knapt 100 millioner og op til de 1,1 milliarder, som der i alt er afsat til det nye, digitale inddrivelsessystem. På spørgsmålet om, hvad pengene skal gå til, oplyser Skatteministeriet til Radio24syv, at store dele af beløbet skal gå til systemudvikling; altså til at betale it-leverandørerne på rammeaftalen. 

“Derudover er der afsat midler til bl.a. flere medarbejdere til udviklingen af løsningen. Der er også afsat penge til tekniske rådgivere og til datakonvertering – begge dele fra eksternt hold. Endelig rummer den økonomiske ramme en såkaldt risikopulje i tilfælde af yderligere udgifter. Denne pulje udgør ca. 20 procent af beløbet,” oplyser Skatteministeriet til Radio24syv. 

Regningen for EFI endte på over en milliard kroner, og EFI måtte suspenderes efter blot to år, da det kom frem, at SKAT havde opkrævet gæld ulovligt. Det nye inddrivelsessystem bliver ifølge professor Kim Normann Andersen pengemæssigt i samme liga og altså et af Danmarks dyreste offentlige it-projekter nogensinde. 

“Hvis man fraregner Banedanmarks signalprojekt, så er der ikke nogen i samme kategori. Sundhedsplatformen er deroppe af, men 1,1 milliarder for et it-system er en absolut sværvægter,” siger Kim Normann Andersen, der er professor med speciale i digitalisering af den offentlige sektor på CBS, til Radio24syv. 

Netcompanys administrerende direktør André Rogaczewski har ikke kunnet finde tid i kalenderen til at kommentere udviklingen af det nye inddrivelsessystem over for Radio24syv. 

Ifølge regeringens handleplan fra 2015 "SKAT ud af krisen" skal al inddrivelse ordnes manuelt, indtil det nye system forventes endeligt færdigt i 2019.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.