13,7 mio. kr. til skoleudvikling i tre kommuner

Uddannelse

28/05/2018 06:06

Anne Mygind Brodersen

Skoler i Vejle, Middelfart og Langeland kommuner skal styrke professionelle læringsfællesskaber

13,7 mio. kr. er netop, hvad Vejle, Middelfart og Langeland Kommune har søgt og fået bevilget af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Pengene er bevilget til forløbet ”Videre med professionelle læringsfælleskaber,” som skal støtte skolernes eksisterende praksis og samarbejdet på alle skoler.

Vejle, Middelfart og Langeland Kommune får de mange penge fra fonden til arbejdet med professionelle læringsfællesskaber, som skal fremme elevers trivsel og læring.

Elever får det bedre og lærer bedre

Forløbet skal udbrede professionelle læringsfællesskaber på alle organisatoriske niveauer i skolerne i de tre deltagende kommuner.

Professionelle læringsfællesskaber er en samarbejdsform og et middel til at fremme elevernes læring og trivsel. Arbejdsformen styrker videndeling, praksisudvikling og fælles professionelt løft af den pædagogiske og faglige opgave i skolen.

Målet er, at professionelle læringsfællesskaber bliver det bærende fundament for samarbejdet om elevernes læring og trivsel på de involverede skoler.

Projektet får stor betydning for elevernes faglige udvikling

Vejle Kommune bliver overordnet projektleder på forløbet, som starter i 2018 og bliver gennemført i løbet af to år.

-Vi er virkelig glade for, at A.P. Møller Fonden har bevilliget et så stort og flot beløb til de tre kommuner. Det vidner om, at de som os tror på, at projektet får betydning for elevernes læring og trivsel, udtaler Torben Elsig-Pedersen (B), formand for Børne- og Familieudvalget i Vejle Kommune.

Forløbet tilpasses lokale forhold

Alle deltagende kommuner, skoler og institutioner tilpasser forløbet lokalt, og tager således afsæt i helt egen lokale praksis.

Forløbet er for alle lærere og pædagoger, herunder en række ressourcepersoner fra skolerne, skoleledelser og forvaltningskonsulenter. For alle bliver der kurser på skolerne og kompetenceudvikling gennem aktionslæring.

På tværs af kommunerne skal ledelse, ressourcepersoner og forvaltningskonsulenter det første år deltage i opstartsseminar og seks kursusdage om styrkelse af samarbejde gennem professionelle læringsfællesskaber.

På opstartsseminaret vil skoler og forvaltning udvikle det lokale design og udarbejde mål- og handleplan.

Tre kommuner i samarbejde med uddannelsesinstitution og fond

Projektet organiseres med en styregruppe for det overordnede projekt, som består af forvaltningsrepræsentanter fra de tre kommuner, UCL og repræsentanter fra A.P. Møller Fonden.

Styregruppen har det overordnede ansvar for projektet, mens der i de enkelte kommuner oprettes lokale arbejdsgrupper.

Pengene er søgt i samarbejde med UCL, som bliver strategisk samarbejdspartner og leverandør på forløbet.

Mest Læste

Annonce