15 kandidater, der bliver valgt ind med sociale medier

It’s showtime. På tirsdag bliver det afgjort, hvem der kan kalde sig by- og regionsrødder. Her er de kandidater, der kommer ind, fordi de har brugt sociale medier effektivt.

Indrømmet. Jeg vover det ene øje her ved at prøve at nævne 15 ”små” kandidater, der bliver valgt ind på grund af deres brug af sociale medier – for det er stort set umuligt at bevise, at det er det, der er sket, når de personlige stemmer er talt op onsdag – men du kan se mine kriterier for, hvilke kandidater der gør det godt digitalt på http://www.bit.ly/kriterier - er der digital retfærdighed til, så ser vi følgende 15 kandidater som valgte politikere med flotte valg i næste uge:

Andreas Weidinger – bliver valgt til Borgerrepræsentation for Konservative i København. Flot kampagne digitalt, hvor alt bare fungerer og engagerer. Jeg fremhævede Andreas som bedste digitale kandidat i MetroXpress i går.

Steffen Rasmussen – Uden for liste i Aarhus, men bliver valgt. Ikke mindst på grund af fremragende Facebook-brug og styr på alt det digitale. En præstation i sig selv at blive valgt uden at have et stort parti i ryggen, men det kommer til at lykkes for Steffen. Hvis der er digital retfærdighed til i dansk politik.

Steen Wrist Ørts – Socialdemokraterne i Fredericia. Har været alle vegne på digitale medier og har endda blogget på den offentlige.dk mod den siddende borgmester. Steen kunne med sin digitale kampagne have været spidskandidat i Fredericia. Han får et kanonvalg.

Svend Roald Thorhauge – Regionskandidat i Midtjylland – kører avanceret kampagne med fuldt tryk på sociale medier med gode videoer, sjove indslag og engagement. Hold øje med ham til valget.

Gunvor Wibroe – Professionel campaigner og under sloganet ”De store skal passe på de små” har hun kørt en vild kampagne på Frederiksberg for Socialdemokraterne, hvor hun bliver nyvalgt kommunalrod. Har bundet sin digitale kampagne sammen med sine aktiviteter i den virkelige verden og laver ”en ren Obama.” Hun sprænger sin liste.

Erik Willumsgaard – Socialdemokraterne i København. Er måske den mest insisterende kandidat på sociale medier i hele landet. Skriver konstant. Er alle vegne på Twitter og Facebook. Har han ikke bedt om din stemme i et kommentarfelt nær dig, er du en af dem, DR kan bruge i reklamerne for ”Jeg betaler ikke licens, fordi jeg er hulemand”. Erik er på vippen, men de sociale medier giver ham valg.

Lilian Parker Kaule – Liberal Alliance i København. Hun får valg, fordi hun gennem Facebook har ramt vælgerne. Simpelt og effektivt.

Caroline Stage – Venstre i København – Flyvende på Facebook. Kører negativ kampagne mod Frank Jensen, der bliver delt massivt. Svarer godt for sig. Det giver valg.

Jeppe Fransson – Radikale i Roskilde – og nummer 6 på listen. Han kommer til at sprænge listen – fordi han er aktiv på sociale medier og rammer vælgerne. Flot overall digital tilstedeværelse.

Noah Nevado – Radikale i Høje Taastrup – Skal en kandidat vælges på grund af Twitter og en god portion vilje, er det Noah. Find hans Google-annonce, før den finder dig ;-)

Peter Christensen – Regionskandidat i Region Nord for Socialdemokraterne. Peter har fået styr på sin digitale tilstedeværelse og kører fuld tryk på tværs af net, print og ”in real life”. Peter ryger i Regionsrådet for første gang og får et flot valg, fordi han har kapret stemmer fra unge vælgere.

Lisbeth Lauritsen – Byrådskandidat for Socialdemokraterne i Aalborg. Er en af de eneste kandidater, der har gjort det fornuftigt på Instagram og bruger billeder massivt. Lisbeth har især i den sidste del af valgkampen overhalet mange på sin liste.

Christian Hede Hagelskjær – Endnu en ung byrådskandidat for S. Han får kanonvalg for brug af video på Facebook og allround rigtig fin digital kampagne.

Birgitte Vind – Socialdemokraterne i Vejle – Ikke en ”lille” kandidat i Vejle, men en utraditionel kandidat på min liste her. Birgitte har lært sig det digitale fra bunden – og det virker. Hun fik flot valg i 2009, hvor hun sprængte listen – bla. på grund af en flot Facebook-strategi, og hun gør det igen. Hun bruger Facebook fremragende. Den bedste ”lidt mere modne” S-kandidat på sociale medier ift. budgetter (fik jeg skrevet det pænt nok, uden at sige noget om alder?). Er også begyndt at gøre noget på Twitter.

Kristian Heegaard – Radikale i Fredensborg – Gør det fremragende digitalt. Stor fanside på Facebook. Bruger Google-annoncering. Kører løs på Twitter. Allerede byrådsmedlem, men kommer til at få et fremragende valg i 2013.

Held og lykke til alle på min liste. Det kræver vildt hårdt arbejde at gøre det, I gør. Bliver I ikke valgt med flotte stemmetal, er der ingen digital retfærdighed til.

Benjamin Rud Elberth på DenOffentlige.dk Digital chef for Geelmuyden.Kiese og tidligere digital chef for Hou Media og Socialdemokraterne, Benjamin Rud Elberth, blogger om politisk digital kommunikation, sociale medier, folketings-,...
Aktivitet: Artikler: 11 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 24.11.13 Mads Jensen
    Skudt forbi

    Otte ud af 15 - over halvdelen - blev ikke valgt. 177 stemmer til den insisterende Willumsgaard. 359 til Weidinger, den bedste digitale kandidat.

  • 17.11.13 Benjamin Rud Elberth
    Stavebøf ;-)

    Og der skulle stå "et mandat" og ikke "en mandag" i mit svar ;-)

  • 17.11.13 Benjamin Rud Elberth
    sv: Gid det var sandt

    Hej Martin

    Hvis du læser min liste igennem, vil du se, at jeg bevidst overvejende har valgt nogle kandidater, der SKAL sprænge nogle lister for at komme ind blandt andet på grund af den politiske situation og de lokale mandatfordelinger. Det mener jeg, at de kan på grund af sociale medier.

    Jeg medgiver, at det er ekstra svært i Høje Taastrup, fordi Radikale umiddelbart kun får en mandag. Men det er nemt at gøre det, du gør. Du tager det sikre bud og helgarderer med "næppe" og "nok". Jeg kunne også have valgt at lave en realpolitisk analyse og taget sikre valg. Men jeg mener faktisk Noah har en chance - specielt fordi S har været så dårlige digitalt i Høje Taastrup. Det kan sagtens give et ekstra radikalt mandat, fordi de ganske enkelt er væsentligt bedre digitalt - og så ryger Noah altså ind.

    Benjamin

  • 16.11.13 Martin Lethan Albrechtsen
    Gid det var sandt

    Twitter og Facebook har klart en effekt. Men det kan ikke gøres alene. Når du nu udpeger fx Noah til at blive valgt ind grundet hans aktivitet på de sociale medier, bliver du jo også nødt til at se på hvor mange de får ind. De Radikale i Høje-Taastrup. Skulle de Radikale få 2 ind, ville Noah, uanset de sociale medier være en oplagt, men Noah slår næppe hans spidskandidat.
    At hive Noah op som en der har gjort det godt, er korrekt, men at han bliver valgt pga. det er nok forkert. Specielt hvis du ser på hvor mange fra HTK som egentlig er på Twitter

    Hilsen en byrådskandidat fra S som ville elske at arbejde sammen med Noah, hvis vi begge skulle blive valgt!

  • 15.11.13 Benjamin Rud Elberth
    Sophie

    Rigtigt, Anders. Men hun er heller ikke en "lille kandidat", der kan vippe sig ind på grund af nogle få stemmer. Det er de andre.

  • 15.11.13 Anders Bak
    Umuligt at bevise

    Hej Benjamin.

    Som du selv nævner, så er det desværre umuligt at bevise, om det er de sociale medier, en god valgplakat, vindretningen på cykelstien hen til valgstedet, eller noget helt fjerde, som afgør hvor vælgerne sætter sit kryds.
    Jeg er personligt imponeret af Gunvor. Hun har nogle fantastiske idéer, som hun formår at eksekvere på bedste vis. Tavlen med personlige post-it-stemmer er genial.
    Derudover kunne man godt savne Sophie Hæstorp Andersen på listen, der med sin "Jens Stoltenberg" fik enorm omtale i går(men hun kommer måske ikke med, da Hou Media har hjulpet hende?)

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også