Fra denne uge står hjælperne klar til at rykke ud. Hjælpen foregår i borgerens eget hjem, og kontakten mellem borgere og hjælpere formidles af Odder Kommune.

20 frivillige hjælper med NemID og Digital Post

Odder Kommune har uddannet et korps af frivillige, der skal hjælpe borgerne med digital kommunikation med det offentlige.

- Det er vigtigt, at den enkelte borger ikke føler sig frustreret. Derfor giver det god mening at hjælpe andre borgere over startvanskeligheder og på den måde måske afhjælpe deres it-forskrækkelse.
 
Sådan lyder det fra Sussi Jensen, som er en af de 20 frivillige it-hjælpere, der har sagt ja til at hjælpe andre borgere godt i gang med digital kommunikation med det offentlige. Sussi Jensen har godt styr på det med IT, og hun betragter det som en gave at kunne hjælpe andre. 

- Det er en vigtig samfundsopgave at få flest mulige til at blive selvhjulpne, siger hun

Korpset af frivillige it-hjælpere er oprettet i et samarbejde mellem Odder Kommune og Frivilligcenter Odder. 25 mødte frem til et orienteringsmøde, og 20 valgte at fortsætte i et kort uddannelsesforløb, der har sat hjælperne i stand til at kunne bistå med hjælp til NemID, digital selvbetjening på Borger.dk og Digital Post. 
 
I borgerens eget hjem
Fra denne uge står hjælperne klar til at rykke ud. Hjælpen foregår i borgerens eget hjem, og kontakten mellem borgere og hjælpere formidles af Odder Kommune. Lars Nors fra Odder Kommunes Borgerservice glæder sig til at sende de frivillige hjælpere ud:
 
- I Borgerservice hjælper vi mange borgere, der kunne have behov for hjælp ved deres egen computer. Med frivilligkorpset får borgerne nu et tilbud om at få hjælp i trygge rammer derhjemme foran borgerens egen computer, og vi håber, at den frivillige indsats på den måde kan få gjort endnu flere borgere fortrolige med Borger.dk og Digital Post.
 
Ældre har bug for hjælp
En anden af de frivillige hjælpere er Jan Sepstrup, der beskæftiger sig med IT i det daglige og som også har undervist i IT. Nu er han gået ned i tid og har overskud til at hjælpe andre
 
- Jeg ved, at flere over 65 år har brug for en hjælpende hånd. Nogle kan godt finde ud af IT i det daglige. Men de får problemer ved nye tiltag eller ved løsninger, som de ikke har prøvet før. Som tidligere underviser kender jeg til, hvor tålmodig man nogle skal være, når man underviser ældre. Og så er det det sjovt at være med til at starte noget nyt op, siger han.
 
Stor interesse
Odder Kommune har været overrasket over den store interesse for at være med i frivilligkorpset
 
- Vi er også imponerede over den tid de frivillige har brugt for at få dette initiativ på benene, lyder det fra Odder Kommunes digitaliseringskonsulent Betina Krogh Bille.
 
Hun tilføjer, at behovet for hjælp ikke kun gælder for den ældre generation. 
 
- Det er vigtigt at anerkende, at vi ikke alle er digitale indfødte – og selv om ungdommen er godt med i Odder, så er borger.dk og Digital Post ikke hverdagskost for alle. Derfor er det helt OK at sige, at man har behov for at få lidt støtte til det med den digitale kommunikation med det offentlige, siger hun.
 
I det kommende år vil Odder Kommune stå for formidling af kontakten mellem borgerne og de frivillige IT-hjælpere. I det daglige er Mona Thomsen tovholder på opgaven. Hun arbejder jævnligt på ”Den Digitale Hotline” og her oplever hun ofte et behov for at kunne supplere telefonsupporten med et besøg i hjemmet.
Emneord: Nemid, Digitalisering, Frivillige, Digital post
Odder Kommune på DenOffentlige.dk Odder Kommune
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også