Køge har uddannet 20 inklusionsvejledere.

20 nye færdiguddannede vejledere skal hjælpe skolerne med inklusion

Velfærd

09/07/2014 18:41

Nick Allentoft

Køge Kommunes skoler satser målrettet på inklusion af flere elever i de almene klasser. Nu er 20 inklusionsvejledere uddannet og klar til at vejlede kollegerne på skolerne.

Der var glade smil, blomster, taler og mousserende vin i glassene på Rådhuset, da 20 glade nyudklækkede inklusionsvejledere fra alle byens 17 skoler fik overrakt deres velfortjente diplom for at have gennemført uddannelsen som inklusionsvejledere.

 

Udannelse gennem et år

Gennem det sidste år har de 2 gange om ugen været på uddannelse, samtidig med, at de har passet deres daglige arbejde. De har læst og skrevet opgaver, trænet og øvet samtaleforløb, lavet hjemmesider og pædagogiske handleplaner – og nu kunne de endelig læne sig tilbage og blive fejret og klappet af og få deres diplom af adjunkt Rasmus Anker Bendtsen fra UCC.

Skoleledere var mødt op med vin og gaver, og skolechef Søren Thorborg kunne med et stort smil takke vejlederne for deres store engagement i uddannelsen.  Nu er de rustet til det store arbejde, der nu ligger forude:

” Det er nu, det virkelige arbejde skal i gang. I skal som vejlederne op på ølkassen og gøre opmærksom på jer selv – så både kolleger og forældre kan gøre brug af jeres mange evner, erfaringer og store viden”.

 

Gavner alle elever i klassen

Inklusionsvejledernes uddannelse er en del af en massiv indsats i Køge Kommune med henblik på at skabe gode, meningsfulde og lærerige fællesskaber for alle børn på byens skoler. Inklusion handler ikke kun om at hjælpe elever med særlige behov – men også at skabe gode, fleksible og støttende klassemiljøer, som tilgodeser alle børns behov.

Igennem uddannelsen har de studerende derfor lært endnu mere om at bruge elevernes forskellighed og mangfoldighed, så forskelligheden bliver en styrke og en berigelse for alle.

De har lært at lave gode, konstruktive møder og samtaler med kolleger, børn og forældre. Samtaler, der rykker, samtaler, der skaber samarbejde - og samtaler, der giver nye muligheder!

De har lært både at arbejde forebyggende og med konkrete problemer og konflikter, observere klassesituationer, analysere og finde de bedste pædagogiske metoder til hver enkelt situation.

 

Handleplaner i centrum

Et særligt fokusområde har været at lave gode og bæredygtige pædagogiske handleplaner, som også inddrager forældrene og bruger deres viden om netop deres barn – og vejlederne vil generelt også være nogle vigtige nøglepersoner i det udvidede forældresamarbejde, som den nye folkeskolereform lægger op til”, siger specialkonsulent Camilla Kleding fra Køge Kommune.

 

Køge var særligt engagerede

Underviserne på uddannelsen har adskillige gange berettet, at Køge-holdet var en gruppe helt særlige studerende, som udover at være meget engagerede også er utroligt dygtige, vidende og med en særlig evne til at samarbejde med både børn, forældre, kolleger, ledelse og kommune.

Det har været hårdt for de enkelte skoler at undvære så kompetente medarbejdere 2 dage om ugen, men skolerne og skoleledelserne har bakket massivt op om uddannelsen. Forståeligt nok er mange meget er glade for, at de nu vender tilbage til skolen på fuld tid, sprængfyldte med ideer, engagement og kompetencer.

 

Afgørende forskel

Skolechef Søren Thorborg fortæller:” Vi er utrolig stolte over vores inklusionsvejledere. Med denne uddannelse er vi endnu et vigtigt skridt videre i at lave de bedste inkluderende læringsmiljøer for alle børn i Køge kommune, og vi ved, at de vil gøre en afgørende forskel på hver eneste skole til gavn for alle børn”.

Mest Læste

Annonce