Aftale om modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem

Politik

10/11/2014 12:46

Nick Allentoft

Regeringen (Socialdemokratiet og De Radikale) har indgået en aftale med Venstre og Det Konservative Folkeparti om en modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem. Aftalen udvider forbrugernes klageadgang med ca. 45 nye brancher, samtidig med, at sagerne kan løses hurtigere og billigere end i dag. Det styrker forbrugerbeskyttelsen væsentligt.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen:

”Jeg er glad for, at vi er blevet enige om at gennemføre den nødvendige modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem til gavn for både forbrugerne og erhvervslivet. Aftalen udvider forbrugernes klageadgang med ca. 45 nye brancher, indfører mere smidige processer og styrker forbrugerbeskyttelsen væsentligt.”

”Den udvidede klageadgang er en væsentlig styrkelse af forbrugerbeskyttelsen. Samtidig er vi blevet enige om en model, som sik-rer et effektivt forbrugerklagesystem, der er gearet til at håndtere de mange flere klager, som den udvidede klageadgang vil medføre. Jeg synes vi er kommet frem til en rigtig god løsning, som frem-tidssikrer det offentlige forbrugerklagesystem”.

"I de fleste tilfælde vil det nye system betyde, at det kun kommer til at koste forbrugeren 100 kr. at få behandlet sin klage.”

I det nye forbrugerklagesystem er der to faser. En mediationsfase og en fase med egentlig nævnsbehandling. I den første fase betaler forbrugeren 100 kr. og får hjælp fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at finde en løsning, som parterne kan acceptere. Hvis det ikke lykkes, og forbrugeren vælger at gå videre til anden fase i Forbrugerklagenævnet, betales et gebyr på 400 kr., som forbrugeren får tilbage, hvis der indgås forlig eller forbrugeren vinder sagen.

Dette skal ses i lyset af, at klagegenstandenes gennemsnitlige værdi er ca. 7.000 kr. og det koster det offentlige ca. 10.500 kr. i gennemsnit pr. sag at behandle forbrugerklagesager. (Se fakta-ark.)

Med aftalen tilføres der samtidig flere penge til det offentlige forbruger-klagesystem. Der tilføres 2,5 mio. kr. stigende til 5,4 mio. kr. i 2018. 

Læs aftaleteksten

Fakta om det offentlige forbrugerklagesystem

Det nye forbrugerklagesystem Forbrugeren kan klage over varer og tjenesteydelser inden for ca. 45 nye brancher. For at sikre forbrugeren en smidig og effektiv klagesagsbehandling, inddeles behandlingen af forbrugerklager i to faser, jf. nedenstående oversigt:   Fase 1 – Mediation i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: Forbrugerbetaling: 100 kr.   Fase 2 – Nævnsbehandling i Forbrugerklagenævnet  Forbrugeren vinder sagen: 0 kr. Der indgås forlig om sagen: 0 kr. Forbrugeren taber sagen: 400 kr.   Grænserne for hvornår der kan klages over en vare eller tjenesteydelse bliver 1000 kr., dog 650 kr. for tøj og sko. Dette sker i lyset af prisudviklingen, idet de nuværende grænser ikke har været reguleret siden 2004. Virksomheden skal betale et gebyr på 6.000 kr., hvis sagen tabes i Forbrugerklagenævnet, og på 1.000 kr., hvis der indgås forlig i Forbrugerklagenævnet.   Forbrugerklagenævnet Forbrugeren betaler i dag et gebyr på 160 kr. for at klage ved Forbrugerklagenævnet. Gebyret betales tilbage, hvis forbrugeren får medhold eller der indgås forlig. I 2013 fik forbrugerne klagegebyret tilbagebetalt i 69 % af sagerne. Den gennemsnitlige værdi af klagegenstandene er ca. 7.000 kr. De gennemsnitlige omkostninger for det offentlige for forbrugerklagesager er ca. 10.500 kr. pr. sag.   Forbrugerklagenævnet behandlede i 2013 2.500 sager - 41 % af sagerne blev afsluttet med et forlig.

 

Mest Læste

Annonce