Køge Havn mister attraktiv EU-placering

Mens Skandinavisk Transport Center får attraktiv plads på EU-kort, så er Køge Havn for lille, mener EU’s transportministreAf Filip Schwartz Kirkegaard, redaktør Zealand Denmark

Køge Havn vil i år søge EU-støtte til en udvidelse af havnen. Med EU-pengene i rygge skal det skabe ekstra plads til den store mængde gods til København, som havnen forventer at tage imod.

Men fra 2014 og frem, må vækstplanerne ske uden hjælp fra EU.

”Det er rigtig, rigtig ærgerligt,” siger Thomas Elm Kampmann, direktør for Køge Havn og Skandinavisk Transport Center.

Torsdag skitserede EU’s transportministre torsdag fremtidens kort over transportinfrastruktur, der bør støttes. På kortet er der en blank plads, hvor Køge Havn ligger. For at gøre støtten mere effektiv har EU valgt at indskrænke antallet af støtteberettigede havne i Europa, og Køge har i dag for lidt gennemstrømning af gods og for få passagerer til at få den attraktive prik.

”Det gør det sværere for os at søge EU-midler i fremtiden,” forklarer havnedirektøren.

Transportcenteret er med
Alt er dog ikke ren ulykke for transportklyngechefen. Da EU-Kommissionen lancerede deres udspil for fem måneder siden, var transportcenteret ved Køge Bugt-motorvejen ikke på kortet. Det er ændret nu. EU er villig til at støtte transportterminalen, fordi lastbilchauffører her kan omlaste til de mere miljøvenlige godstoge og så på grund af størrelsen. Det glæder Thomas Elm Kampmann.

”Der har vi jo stadig et lille ben med,” siger Thomas Elm Kampmann.

Køge Havn og Skandinavisk Transport Center er en del af samme organisation, og derfor havde han håbet, at Køge Havn kunne blive sat på kortet sammen med transportcenteret. Men afstanden mellem transportcenteret og havnen på knap fire kilometer er for stor til, at de kan regnes som et sammenhængende knudepunkt, mener EU-Kommissionen.

Den vurdering går imod Thomas Elm Kampmanns eget syn på sagen.

”Jeg arbejder ikke med enten havn eller transportcenter. Jeg arbejder med den klynge, der hedder transportklynge Køge,” siger han.

Køge Havn vokser og er port til Østersøen
Der er flere andre gode argumenter for at Køge Havn burde være med. Det mener konsulent i brancheforeningen Danske Havne, Bjarne Løf Henriksen.

”Der er jernbanespor, der går helt ned i havnen. På den måde er Køge Havn rigtig god. Og hvis man ser på, at målet er at udbygge EU’s transportinfrastruktur frem mod 2030, så vil Køge til den tid have en stor andel af godset til hovedstadsområdet. Hvis du kigger mod Køge Havn, så vil godssiden vokse helt enormt,” siger konsulenten.

Også Køge Havns rolle for transporten mod Østeuropa er vigtig for hele Europa, mener han.

”Køge Havn er vigtig for EU’s Østersøstrategi, hvor Køge Havn bliver et nøglepunkt i forhold til at binde Danmark sammen med markederne østpå,” siger han.

Bjarne Løf Henriksen mener, at EU har for stort et fokus på at skabe forbindelse med de globale handelsruter, og at unionen burde satse mere på europæiske handelsruter til eksempelvis Rusland, Polen, Baltikum og Finland.

Håb for Køge Havn
Alt håb om EU-støtte er dog ikke ude for Køge Havn. EU-Parlamentet er medlovgiver, så Danske Havne kan nu forsøge at få EU-Parlamentet til at sætte Køge på kortet. Alternativt kan Køge Havn gøre sig håb om at søge støtte, fordi de ligger på den transportkorridor, EU har valgt at kalde ”Fra Helsinki til Valetta” som også Femern-forbindelsen er en del af.

”De ligger jo på nettet. Men det giver ikke så gode muligheder for EU-støtte, som hvis de selv var i netværket,” siger Bjarne Løf Henriksen.

Kortet skal gælde fra 2014-2020. Men undervejs vil kortet blive evalueret, hvor Køge Havn kan håbe på at have vokset sig store nok.

”Man jo lidt frygte, ”ude af øje, ude af sind” vil gælde, og at de prikker, der er på dette kort, at det bliver sandheden. Så bliver det jo unægtelig meget sværere at kæmpe os op til en status, hvor vi kan få en prik på kortet,” siger Thomas Elm Kampmann.

Havnen vokser – EU-støtte eller ej
Udviklingsplanerne rykker EU ikke ved.

”Vi får en kommende meget større betydning, dels som porten til Østersøen, men også i forhold til de konsumenter, der bor i Hovedstaden og Øresundsregionen. Så ender vi med at nå effektive 3,5 million konsumenter. Ligegyldig hvad der sker: Om vi er på det ene netværk eller det andet, så vil vi vokse de næste år,” siger Thomas Elm Kampmann.

EU-Parlamentet ventes at begynde forhandlingerne om TEN-T-kortet til efteråret, og at lovgivning ventes at blive endeligt vedtaget om et år. Kortet kaldes det "Transeuropæiske Transportnet" (TEN-T). Pengepuljen, der støtter infrastrukturen, hedder Connecting Europe Facility og skal gælde fra 2014-2020.

EU-Kommissionen har foreslået en pulje på 236 milliarder kroner, men det forventes at EU’s kriseramte medlemslande vil sætte væsentligt færre penge af til investeringerne.

Fakta om Køge Havn
- Omsætning 2010 kr. 31 mill.

- 28.000 trailere.
- 1,9 mill ton bulk og stykgods.
- 82.000 passagerer.

- areal ca. 35 ha

- 2.000 kajmeter

Fakta om Skandinavisk Transport Center
- Skandinavisk Transport Center ligger centralt i Køge med egen adgangsvej fra de tre motorveje E20, E47 og E55. Transportcentret ligger kun 3 km fra Køge Havn via en bred omfartsvej. Der er jernbaneforbindelse stort set til døren.
- Transportcentret tilbyder både tankfaciliteter, værksted, cafeteria, indhegnet parkering og en række andre faciliteter for både chauffører og biler.

Region Sjælland på DenOffentlige.dk Region Sjælland
Aktivitet: Artikler: 27 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer