Kør hele vejen for ren luft i København

Trængselskommissionen fremlagde i dag deres idékatalog, der skal bidrage til at løse trængselsproblemerne i hovedstadsområdet. Kataloget indeholder mange gode initiativer, som i en overgangsperiode kan udnyttes endnu mere, mener Dansk Elbil Alliance. Lær af Norge, lyder rådet.

Det var et bugnende idékatalog som Trængselskommissionen åbnede op for i dag. Blandt forslagene til at komme trængsel til livs og skabe renere luft i hovedstadsområdet en række gode tiltag. Udbredelse af el-, brint og gasbiler via en forsøgsordning, afskaffelse af kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag, udvidelse af eksisterende miljøzoner til at omfatte person- og varebiler, mulighed for taxaer i busbanerne og bedre delebilsordninger.

Men de mange gode ideer i kataloget burde trædes helt igennem, mener Dansk Elbil Alliance. De ser mange muligheder for, at udvide en række af tiltagene i en overgangsordning med fokus på de konkrete udfordringer, som elbilerne og den øvrige grønne transport kan løse i forhold til trængsel og forurening:
-Se blot mod Norge og lær af dem. Her har de gjort noget ved problemer med støj og forurening ved f.eks. at tillade, at elbiler kører i busbanen. Det og flere andre tiltag har betydet, at de har skabt mindre forurening og et velfungerende marked for elbiler, så der i dag er omkring 10.000 elbiler på de norske veje. Derfor kan de gode tanker fra Trængselskommissionen med fordel blive koblet med erfaringerne fra nord, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Ifølge Lærke Flader, ville det være naturligt, hvis idékataloget i endnu højere grad fokuserer på, hvordan elbiler og andre grønne transportteknologier kan gå ind og bidrage til at fjerne unødig trængsel, støj og forurening i bybilledet.

-Der er ingen tvivl om, at elbiler vil kunne reducere både støj og forurening i storbyen. Når ideerne skal føres ud i livet, er det oplagt at køre hele vejen med nye initiativer. Lad elbilerne blive en del af tiltagene i en overgangsperiode. Hvis man eksempelvis i en årrække åbner busbanerne, og fastholder befordringsfradraget for elbiler, så vil det være et vigtig skub i den rigtige retning, siger Lærke Flader
Hun anbefaler også, at man giver tilskud til elbiler, der bruges som delebiler, og at man indfører en teknologibaseret registreringsafgift i stedet for den nuværende grønne registreringsafgift i tråd med Dansk Elbil Alliances samlede forslag til en ny bilbeskatning.

I august 2013 skal kommissionen aflevere et forslag til en samlet strategi. Trængselskommissionen består af 28 medlemmer, hvor forskere, erhvervsliv, kommuner og regioner, og trafik- og miljøorganisationer er repræsenteret.

Du kan læse Trængselskommissionens idekatalog til trafikministeren her.

Du kan læse Dansk Elbil Alliances forslag til ny bilbeskatning her.

For yderligere kommentarer kontakt Lærke Flader, Branchechef - Dansk Elbil Alliance på 22 75 04 15

Emneord: Elbiler, Københavns Kommune, Innovation, Miljø
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1818 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også