Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Sådan stopper du med at ryge cigaretter

Sponsoreret

17/12/21 11:12

Redaktionen

Annoncørbetalt indhold

At kvitte smøgerne er en svær disciplin. Jo hurtigere i livet, du kan komme i gang med det, jo bedre. Cigaretterne er ikke kun vanedannende, fordi de indeholder nikotin og andre spændende kemikalier.

Det er også selve det at have de små pauser i løbet af dagen. Det er bevægelsen med hånden. Det er selve indretningen af hverdagen, så det tilpasser sig cigaretten.

Jo ældre man bliver som cigaretryger, jo svære er det simpelthen at skulle ændre den uheldige vane.

Du får her noget hjælp til, hvordan du skal kvitte smøgerne.

Find alternativer og trap ned

Du har sikkert forsøgt dig med at kvitte dine cigaretter før med alternativer til rygestop uden hjælpemidler. Hvis det er gået helt forfærdelig, kan det skyldes, at du har underdrevet den rolle, som nikotinen har på dig.

Nikotin er et vanedannende stof, som din hjerne lærer at kræve, når du ryger cigaretter. Her kan du tilfredsstille din hjerne ved at tilbyde nikotin, men fra en anden kilde. Det kunne være ved at bruge nikotinplaster, nikotintyggegummi eller små nikotinposer.

Den sidste løsning hedder snusdirect. Her er der små poser, der stopper ind i munden, som giver dig den nikotin, din krop kræver.

Snus kan være en genial erstatning og hjælper til at trappe ned og endeligt stoppe cigaretter. En kold tyrker virker sjældent. Ofte vil den være forbundet med meget vrede, frustration og ubehag. I stedet anbefales det at trappe ned, inden du lægger cigaretterne helt på hylden.

Nedtrapningen giver desuden motivation til at styrke dig i troen om, at det faktisk er muligt at stoppe med at ryge. For tro det eller lad vær’ - det er faktisk muligt.

En behandler til den langtidsrygende

Nogle ryger har røget i flere årtier. Over årene har de prøvet mange forskellige teknikker til at kvitte smøgerne. Lige meget har det altså hjulpet. Her kan man ende en smule skeptisk og bare smide alle tilbuddene væk, fordi man ikke længere tror på det.

Den gamle og lidt stædige ryger skal måske prøve noget mere krævende end blot at skifte til snus. Sammen med skiftet kan han/hun prøve at gå i behandling. Hypnose har f.eks. vist sig at være virkelig god til at hjælpe mennesker med at kvitte smøgerne.

Det skyldes, at det er selve vanetænkningen, der skal ændres. Det måden, man lever og har indrettet sit liv, som skal ændres. Det kræver nogle gange, at man skal have eksternt hjælp, som man måske ikke regnede med, ville virke på forhånd.

 

Annonce