Den tyske autobahn er lige så berømt, som den er berygtet.
Kilometervis af vej, hvor man må køre lige så hurtigt, som man kan og vil.
For mange er motorvejene blot vejen til en feriedestination i Sydeuropa, men for bilentusiaster er det et stykke verdenshistorie.
Fremover skal bilister dog holde igen med speederen flere steder.
Det skriver Topgear.
Fra maj til september indfører Tyskland midlertidige hastighedsgrænser på en række motorvejsstrækninger i syd. Og nej, det skyldes hverken feriekaos eller danske campingvogne – det handler om eksplosioner. Ja, du læste rigtigt.
Problemet stammer fra beton. Mange tyske motorveje er nemlig stadig belagt med betonplader, som har en uheldig tendens til at udvide sig i varmen. Når der ikke er plads til udvidelsen, sker der det, ingeniørerne kalder en "blow-up": pladerne presser sig mod hinanden, kanterne løfter sig – og vupti, vejen bliver en potentiel dødsfælde.
Netop derfor sættes farten ned. En bil der rammer en ujævn plade med 250 km/t, har ikke meget at stille op. Med en fartgrænse på 120 km/t er der langt større chance for at bremse i tide – og for at slippe uden alvorlige skader, hvis uheldet er ude.
Fænomenet er ikke nyt. De tyske vejmyndigheder har længe indført hastighedsbegrænsninger på varme sommerdage. Men da det tyske motorvejsnet spænder over mere end 13.000 kilometer – og vejarbejde i forvejen er en fast del af Autobahn-oplevelsen – er det en omfattende opgave at få opdateret infrastrukturen.
De midlertidige grænser gælder blandt andet på følgende strækninger:
A3: Deggendorf til Hengersberg
A92: Oberschleißheim til Eching-Ost
A92: Freising-Süd til Freising-Ost
A92: Landshut-West til Dingolfing-Ost
A93: Saalhaupt til Elsendorf