Elcyklen har erobret gaderne med storm. Uanset om man pendler dagligt til jobbet eller tager en afslappende weekendtur i naturen, er denne tohjulede hjælper blevet mange menneskers bedste ven.
Men trods dens stigende popularitet begår mange stadig fejl, der både kan forkorte cyklens rækkevidde og slide unødigt på batteri og motor.
Det skriver Redactie24.
Den mest typiske fejl, vi cyklister laver, er forkert brug af cyklens støttefunktioner. Hvis du nogensinde har oplevet, at batteriet pludselig løber tør alt for hurtigt, kan årsagen ofte findes netop her.
Forestil dig en varm, vindstille sommerdag på en helt flad cykelsti. Solen skinner, fuglene synger – og du cykler i højeste motorniveau, som om du besteg Alpe d’Huez. Resultatet? Batteriet bruger unødigt meget energi, og snart må du træde tungt i pedalerne resten af vejen hjem.
Det handler altså om at vælge det rette niveau til den rette situation. Lidt som gearskifte i en bil: Du kører jo heller ikke på motorvejen i første gear.
Øko-tilstanden er den mest energibesparende, perfekt til lange, flade strækninger og når du gerne selv vil bidrage med lidt benarbejde. Her giver motoren kun et diskret skub, der hjælper dig fremad uden at sluge for meget strøm.
Den normale position, ofte kaldet tour-tilstand, fungerer som et godt kompromis i de fleste situationer. Den giver en behagelig støtte uden at dræne batteriet alt for hurtigt – ideelt til kuperede ture eller lidt modvind.
Niveau tre leverer et betydeligt boost og er ideelt, når bakkerne begynder at blive stejle, eller modvinden føles ekstra irriterende. Men pas på: Her stiger energiforbruget markant.
Den højeste støttefunktion er cyklens "turbo-mode". Denne bør kun bruges, når du virkelig har behov for ekstra fart – måske på en stejl bakke eller i tæt trafik. Denne tilstand sluger batteriet hurtigt, så spar den til nødsituationer.
Kort sagt handler effektiv elcykling om at tilpasse støtten til dine omgivelser – og så ellers huske, at selv på en elcykel kan lidt pedaltramp være godt for både dig og batteriet.