Bliv klogere på digital marketing online

Marketingbranchen udvikler sig lige nu med hastige skridt i takt med de nye digitale muligheder. Mange marketingbureauer udnytter allerede teknologiens muligheder for at indsamle store mængder data om den digitale adfærd hos de kundesegmenter, de gerne vil ramme.

Sponsoreret indhold

I denne artikel kan du blive klogere på nogle af de største tendenser inden for digital marketing online.

Personaliseret markedsføring og automatisering

Vi har nok efterhånden alle vænnet os til, at kort tid efter, at vi har søgt på fx et par sko, dukker selvsamme sko op i vores nyhedsfeed på Facebook. Det kan vi takke cookies for. En af de store tendenser i øjeblikket er netop personaliseret markedsføring. Her tracker man via automatisering enkeltindividers digitale adfærd og retter indhold specifikt mod disse.

Ved at analysere historik fra sociale medier, besøg på hjemmesider og generel adfærd kan man for eksempel bruge dataene til intelligent e-mail-marketing. Du kan indlede med en personlig hilsen med navn a la “Hej Jørgen” for derefter at informere om produkter eller tilbud, der passer lige netop til Jørgen. Med denne type marketing skaber du en mere personlig kunderelation, som kan føre til større kundeloyalitet.

Stemmesøgning

Stemmesøgning er i stor fremgang, især i USA, og i Danmark er teknologien også så småt ved at blive populær. Teknikken kommer til at ændre den måde, vi skal tænke søgemaskineoptimering (SEO) på. Når du søger efter et bestemt resultat på Google, kommer der en liste med forskellige sider frem. Laver du en stemmesøgning, vil den digitale assistent typisk kun komme med ét svar, der matcher din søgeforespørgsel. Det stiller derfor store krav til SEO-optimeringen af hjemmesider, for de virtuelle assistenter vil kun foreslå resultater fra de højest rangerede sider. 

Derudover skal vi også i højere grad tænke i søgesætninger fremfor søgeord. Når vi søger via stemmesøgning er det nemlig med hele sætninger som fx: “Hvor finder jeg den bedste og billigste kinesiske restaurant i Rødovre?”.

Kunstig intelligens

En anden tendens i digital marketing er brugen af kunstig intelligens, også kaldet Artificial Intelligence (AI). Vi høster data om målgrupper som aldrig før, men får vi udnyttet informationerne i dataet optimalt? Brugen af kunstig intelligens gør det bl.a. muligt at få mere ud af de store mængder data. Desuden har vi mennesker en tendens til at lede efter bestemte mønstre og sammenhænge i data, som gør, at vi er biased på forhånd og måske overser potentialer. Med kunstig intelligens undgår vi dette og får en dybere og mere nuanceret indsigt i adfærd. 

Hvis du vil have mere ud af dine marketingkroner, kan du derfor overveje at bruge et digital marketing bureau, som kombinerer digital markedsføring med kunstig intelligens.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer