Sponsoreret indhold
Med de større og større krav til bæredygtighed og grønne løsninger fremstår el-løbehjulet som en optimal løsning i byrummet. Det er der allerede flere, som har fundet ud af, men de færreste tænker el-løbehjulet ind i andre scenarier. Man kan have fornemmelsen af at mikromobile transportmidler udelukkende kun gør sig som et køretøj i byen, men det ville være både fejlagtigt og dumt at betragte det ud fra så snævert et perspektiv. El-løbehjulet kan meget mere og vil utvivlsomt komme til sin ret i mange andre settings end blot i byen.
El-løbehjulet er ikke kun skabt til flade vejnet
Det er en udbredt misforståelse at tro, at elektriske løbehjul udelukkende kun egner sig til byrummet, fordi der her er tale om korte distancer over fladt landskab. Men faktisk er el-løbehjulene skabt til at kunne forcere forskellige stigninger i kuperet terræn. Før man køber sit el-løbehjul kan man med fordel tjekke specifikationer og beskrivelsen af det pågældende løbehjul eller læse op på alt via mikromobilitets-mediet Ride Electric DK. Man vil hurtigt erfare, at der også her er spændende information at hente om de pågældende løbehjuls ydeevner i forbindelse med bakket landskab..
Nyd naturen på landet i kuperet terræn
Et helt almindeligt moderne elektrisk løbehjul med bare nogenlunde kapacitet forcerer stigninger på helt op til 20%. De fleste ser sig lidt blinde på disse tal og har reelt ikke noget begreb, hvad en stigning på 20% dækker over. I den forbindelse kan man blot slå fast, at stort set ingen bakket vej i Danmark stiger med førnævnte procentsats, så man kan roligt køre i et bakket landskab på landet.
Enten kan man investere i et e-løbehjul med større motor og batteri, som vil kunne nå rækkevidder på op til 60 km på en batteriladning. På den måde ville man stort set kunne køre på løbehjulet hele vejen fra byzonen og ud af bygrænsen for at opleve landet på egen hånd og helt uden brug af anden transport. Har man istedet et mindre kraftfuldt el-løbehjul er fordelen her, at de oftest vejer meget mindre end de store. De kan derfor snildt tages under armen, så man kan tage bussen eller toget ud til en destination på landet, hvor man så kan få e-løbehjulet i gang og vind i håret.
Man kan også smide sit elektriske løbehjul bag i bilen og simpelthen køre ud til et udvalgt smukt spot på landet. Her kan man så parkere bilen, folde løbehjulet ud og få en på opleveren på de bakkede smukke danske landeveje.
Vælg et løbehjul med de rigtige dæk og gå off road
For det utrænede øje kan el-løbehjul meget nemt ligne hinanden. Men ved nærmere eftersyn er der ikke blot forskel på motor og batteri, men også på selve stellets opbygning og hjulene. Et el løbehjul kan være ekstremt smidigt og nemt at manøvrere. Nogen er lavet af smidigt kulfiber og har gode stødafdæmpende dæk, som gør sig godt til mere ujævnt terræn. I den forbindelse kan man faktisk bruge disse el løbehjul på grusveje og andre stenede eller hårde jordveje. Med andre ord giver de mere elastiske, smidige og stødabsorberende el løbehjul en glimrende mulighed for at dreje af hovedvejen og opleve naturen ad skovstier, grusede stikveje, ved strandområder og langs markerne.
El løbehjul som langturs-transportmiddel
Det lyder helt naturstridigt, at et el-løbehjul skulle kunne bruges som andet end et pendler-middel til småture i byzonen. Men hvis man virkelig vil have et el løbehjul, som skal kunne opfylde behov for længere transport, så er det i den grad muligt. Som nævnt er det muligt at få el løbehjul, der klarer distancer på helt op til 50-60 km, og på den måde vil man være dækket rigtigt godt ind på stort set alle større distancer mellem storbyer og oplandet. Man kan naturligvis ikke tage motorvejen og drøne 110 km fra Aarhus til Aalborg, men man kan uden problemer benytter disse løbehjul som pendlermiddel til ture fra eksempel alle større danske byer og ud til de forskelige kommunegrænser.
Danmark udbygger hele tiden sit netværk af cykelstier og da el løbehjulet netop skal følge reglerne for cykeltrafik, så er det dermed muligt at komme ud og ind af kommunen via de forskellige nye såvel som gamle cykelruter og uden at skulle frygte for megen tung trafik. København har for eksempel et efterhånden kraftigt udbygget cykelrute-netværk, der forener Gentofte i nord med Dragør i syd, og som går tværs igennem København. På samme måde forbindes Aalborg, Odense og Aarhus også af større cykelruter og cykelstier, der gør det muligt at pendle langt i og udenfor kommunen.