Flere patienter end forventet bliver stillet videre til en læge, når de ringer til Region Hovedstadens nye akuttelefon 1813.
Oprindelig havde regionen beregnet, at cirka hvert femte opkald skulle omkring en læge, men siden åbningen ved årsskiftet har det i gennemsnit drejet sig om lidt mere end hvert fjerde, skriver Ugeskrift for Læger.
Og tendensen er støt stigende fra 18 procent i uge et til 33 procent i uge otte.
Talmaterialet er dog endnu for småt til at gøre enhedschef Peter Gjersøe fra den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden bekymret:
- Det er ikke nogen meget lang periode at måle over, så det bliver lidt svært at sige noget generelt om det. Jeg synes, at det rammer meget godt, hvad vi havde forventet, siger han til Ugeskriftet.
Han mener, at de ekstra mange lægesamtaler kan skyldes, at der er kommet nye opgaver til sygeplejerskerne. Foruden den kernesundhedsfaglige rådgivning skal de også visitere patienterne videre i systemet.
- Det kan i flere tilfælde være det, der gør, at man sender videre til en læge, siger Peter Gjersøe.
Formand for Lægeforeningen Mads Koch Hansen mener, at tallene vidner om, at lægerne er en vigtig medspiller i akutsystemet.
- Tallene viser tydeligt, at der er et stort behov for, at patienter, der ringer til 1813, kan komme igennem til en læge med det samme, siger han.
Formand for de praktiserende læger Bruno Meldgaard Jensen er heller ikke overrasket over, at sygeplejerskerne stiller flere end ventet videre.
- Sygeplejerskerne finder ud af, at det er et meget komplekst system, og at der er mange svære problemstillinger, man skal tage stilling til. Endelig kan det være, at nogle af patienterne selv beder om at tale med en læge, siger Bruno Meldgaard Jensen.
/ritzau/