Det er langt værre end du tror: Dine nyheder er falske eller ren løgn

Velfærd

21/11/16 10:42

Nick Allentoft

De amerikanske medier flød over med forkerte historier under valgkampen. Fænomenet er meget udbredt også i Danmark, og bl.a. Facebook arbejder med en mærkningsordning for nyheder.
De sidste tre måneder op til det amerikanske valg flød de sociale medier over med falske nyheder. Specielt på Facebook og Twitter blev de tvivlsomme historier delt flittigt.   Det amerikanske medie Buzzfeed har undersøgt omfanget af delinger, der viser, at de falske historier i sidste tre måneder op til valget blev delt oftere end de sande historier.

Buzzfeed skriver, at de 20 mest delte falske historier genererede 8.711.000 delinger, reaktioner og kommentarer på Facebook. I samme periode har 19 af de største nyhedssider, som blandt andet inkluderer New York Times, NBC ogWashington Post, kun haft 7.367.000 på deres 20 mest delte historier. 

LÆS OGSÅ: Mindre brok. Flere spørgsmål. Bedre svar   De mest delte falske historier omhandler typisk Hillary Clinton, og hvordan hun har stået i ledtog med Islamisk Stat (IS). Der er også historier om, hvordan hun skulle støttes af FBI, og hvordan Barack Obama skulle nægte at forlade Det Hvide Hus.    Den mest delte falske historie har ifølge Buzzfeed haft 960.000 interaktioner. Den omhandler, hvordan paven skulle have bedt katolikker om at stemme på Trump, som han selv ville støtte. Der er også historier om, hvordan hun skulle støttes af FBI, og hvordan Barack Obama skulle nægte at forlade Det Hvide Hus.   De mest delte sande historier er langt mere kritiske over for Donald Trump og omhandler de to kandidater langt mere nuanceret.    LÆS OGSÅ: Syv medier åbner værktøjskassen. Sammen kan vi lave bedre historier   Det er tidligere kommet frem, at mange af de falske amerikanske historier er sendt ud via den lille makedonske by Veles, hvor mere end 100 hjemmesider har hjemme.   Facebook overvejer advarselsmærke på tvivlsomme nyheder De mange falske historier i det amerikanske præsidentvalg har sat gang i en heftig debat om falske nyheder og historier på de sociale medier. Facebook, hvor mange usande historier og udsagn blev delt, forsøger at bekæmpe problemet, understreger det sociale medies ejer og chef i et opslag.    - Vi har arbejdet på at løse dette problem længe, og vi tager ansvaret alvorligt. Vi har taget betydelige skridt frem, men vi er ikke nået i mål, skriver Mark Zuckerberg.    En af de idéer, som det amerikanske verdensmedie tænker på at implementere, er advarsler.    LÆS OGSÅ: Politiske tilhængere opfører sig som fodboldfans   - Vi undersøger muligheden for at mærke historier, der er blevet anmeldt som falske af tredjepart eller af vort fællesskab, og for at påsætte advarsler, når folk læser dem, skriver Zuckerberg.    Facebook-stifteren, Mark Zuckerberg, forsvarede tidligere på ugen Facebooks ageren. I den sammenhæng slog han fast, at man kan stole på 99 procent af alt indhold på Facebook. En unavngiven talsmand fra Facebook siger til Buzzfeed, at selvom nogle historier får ekstra meget opmærksomhed og interaktioner, så udgør de en meget lille del af det samlede antal læsninger på sitet.   

 

Annonce