Rapport: Opbakningen til inklusion smuldrer

Velfærd

18/06/2014 09:32

Freja Eriksen

Ny evaluering viser, at forældre i stigende grad vender ryggen til inklusionsindsatsen i folkeskolen.

Opbakningen til inklusionsarbejdet i de danske folkeskoler smuldrer hos de lærere og forældre, som hver uge oplever konsekvenserne af arbejdet med at rumme elever med særlige behov i den almindelige klasseundervisning.

I en ny evalueringsrapport, som SFI og Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, har udarbejdet for Undervisningsministeriet, ser man adskillige tegn på, at hovedaktørerne vakler i troen på projektet.

Læs også: Undervisningsministeriet: Kommuner og skoler styrker indsatsen for at sikre bedre inklusion

- Skolelederne vurderer generelt, at der er lav opbakning til øget inklusion blandt skolens forældre, lyder det i rapporten, som er baseret på erfaringer fra 12 meget forskellige kommuner.

På tværs af disse tegner der sig et billede af, at forældrene i stigende grad vender ryggen til inklusionsindsatsen.

Mens skolelederne oplever "en vis opbakning" hos forældrene til de udfordrede børn, så er støtten "lav og faldende" hos de øvrige forældre.

- Lærerne oplever, at der generelt er en lav opbakning til inklusion blandt skolens forældre. Lærerne vurderer endvidere også, at skoleledelsernes opbakning til inklusioner faldet i indeværende skoleår, påpeges det andetsteds.

Også blandt lærerne selv, som i forvejen har givet udtryk for en stor skepsis over for inklusionen, er opbakningen faldet over det seneste år. 

Hvor det sidste år var 19 procent af de adspurgte lærere, der sidste år erklærede sig enige i opbakningen til inklusionsarbejdet, er det nu blot 14 procent.

Underviserne kan samtidig konstatere, at arbejdet har medført en dårligere trivsel i klasserne.

- Der er flere lærere som angiver, at en større andel af eleverne ikke trives socialt i klassen, når ændringen i inklusionsprocenten i 2013 var større end to procentpoint, konstaterer eksperterne.

Fakta: Det viser inklusionsrapporten 

Størstedelen af skolelederne bakker op om inklusion, imens det omvendte gælder for lærerne, viser den nye evalueringsrapport fra Undervisningsministeriet.

  • Det nyeste lovkrav til inklusion i folkeskolen trådte i kraft ved begyndelsen af skoleåret 2012/13.
  • Målet er, at 96 procent af eleverne skal være inkluderede i den almindelige undervisning i 2015.
  • I marts 2014 undersøgte forskere fra Aarhus Universitet og SFI for andet år i træk inklusions-indsatsen i 12 repræsentativt udvalgte kommuner. Her var andelen af inkluderede elever steget til 95,5 procent fra 94,9 procent sidste år og 93,1 i 2010.
  • Opbakningen til inklusion blandt lærerne er faldet fra 19 procent til 14 procent i 2014.
  • 75 procent af skolelederne er "enig eller meget enig" i målsætningen om inklusion.
  • Forskerne konstaterer dog, at støtten til inklusionsindsatsen er faldet yderligere hos lærerne, så det nu kun er hver syvende, der bakker op, mod hver femte i 2013.
  • Samtidig oplever både lærere og skoleledere svigtende opbakning hos forældrene.
  • Til gengæld er andelen af elever, der får 02 eller derunder i læsning, faldet fra 20 procent i 2010 til 12 procent i 2013.
  • Rapporten er udarbejdet af SFI og Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet for Undervisningsministeriet. Rapporten følges op af en ny evaluering i 2015.

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce