"Der vil blive sat fokus på børns trivsel de næste år. Jeg tror, at næste gang, vi ser undersøgelsen, vil billedet være et andet, og der vil være faldet mere ro på," siger formand for Danmarks Skolelederforening Claus Hjortdal.
"Der vil blive sat fokus på børns trivsel de næste år. Jeg tror, at næste gang, vi ser undersøgelsen, vil billedet være et andet, og der vil være faldet mere ro på," siger formand for Danmarks Skolelederforening Claus Hjortdal.

Skoleledere: Om fire år er trivslen bedre hos børnene

Velfærd

09/4/15 9:40

Mikkel Sarka

Når skoler og elever vænner sig til den nye reform, bliver trivslen også bedre, mener skolelederne.

Flere nervøse og kede børn kommer ikke bag på Skolelederforeningen.

- Man lukker massevis af skoler rundt omkring og overflytter børn til andre skoler. Mange børn får ny klasse, nye lærere og nye klassekammerater, og det giver automatisk en stor usikkerhed, siger formand for Danmarks Skolelederforening Claus Hjortdal. 

Han tror, at skolereformen er en af forklaringerne på den stigende mistrivsel blandt skolebørn, som Statens Institut for Folkesundhed i dag påviser i en ny rapport af skolebørn.

Læs også: Børneundersøgelse: Unge piger plages af nervøs hverdag

Det gælder blandt andet inklusionsindsatsen, hvor flere børn, der før har været på specialskoler, i dag skal indgå i folkeskolen.

Claus Hjortdal synes, det er en kedelig udvikling, at politiske aftaler kan have haft betydning for børns trivsel, men tror på, at der de kommende år vil blive gjort en indsats for at rette op.

- Der vil blive sat fokus på børns trivsel de næste år. Jeg tror, at næste gang, vi ser undersøgelsen, vil billedet være et andet, og der vil være faldet mere ro på, siger Claus Hjortdal. 

Skolerne skal forbedre trivslen blandt elever frem til 2020, hvor der skal laves en ny stor undersøgelse af børnenes mentale og fysiske sundhed i folkeskolen. 

Til den tid håber og tror Claus Hjortdal på, at reformens nye tiltag har virket positivt og trukket trivslen op.

- Jeg forventer, at den reform har nogle elementer, der gør, at børn kan trives bedre - som blandt andet mere spændende undervisning.

- Men der kommer til at gå nogle år, før vi ser resultater af dem, siger Claus Hjortdal.