Socialt ansvar er vanedannende

Velfærd

22/01/2013 10:21

Nick Allentoft

Vi har hørt, at vi skal tage et socialt ansvar. Men alt for få forstår, hvad det rent faktisk betyder. Hvad det betyder for de mennesker og familier, der hjælpes ind på arbejdsmarkedet. Hvad det betyder for samfundsøkonomien. Men pas på hvis du og din virksomhed giver jer i kast med det at tage socialt ansvar. Det er stærkt vanedannende.

Af Peter Nørgaard, kreativ købmand/direktør i Creativ Company

Hvordan kan man i praksis udnytte en særlig og inkluderende produktionsform i konkurrencen med andre virksomheder?

Med det spørgsmål har Lars Jannick Johansen, adm. dir. for Den Sociale Kapitalfond, sendt stafetten videre til mig.

En kunde sagde, da hun afgav sin juleordre: ”Jeg har valgt at handle hos jer på trods af, at jeres konkurrent tilbyder de samme varer til samme pris men med fragtfri forsendelse, fordi I tager så stort et socialt ansvar, og det vil jeg meget gerne støtte”. Det er vel egentlig svaret på Lars Jannick Johansens spørgsmål. Kunder vil rigtig gerne handle med virksomheder, der har omdømmekapitalen i orden.

Virksomheders omdømmekapital bliver det vigtigste konkurrenceparameter

I dag kan vi købe alt stort set alle de steder, vi handler; i butikker og ikke mindst på nettet, hvor vi på tværs af bygrænser og landegrænser kan sammenligne pris og kvalitet, og handle hvor vi får mest for pengene. Vi jagter den individuelle løsning – og vi jagter mening. Mening kan være svær at finde i alle de materielle goder, som vi bare kan købe os til. Derfor vil vi bruge vores midler de steder, der giver en anden mening end blot at købe en vare. Vi vil handle med de butikker og på de handelsplatforme, som har høj omdømmekapital.

Vi vil købe de serviceydelser, vi har behov for hos dem, der tager ansvar for vores velfærdssamfund. Et ansvar, der rækker langt ud over det, vi betaler via skattebilletten.

Sund virksomhed med sund økonomi og stærke værdier

Jeg må hellere lige fortælle lidt om, hvor jeg kommer fra og baggrunden for min blog.

I september 2000 startede jeg Creativ Company med en tidligere kollega. Vi to er på 12 år vokset til 160 medarbejdere. Vi har selskaber i syv lande, og vi har alle år drevet en sund virksomhed med positive resultater - både økonomisk og socialt. Vi har hele tiden haft ansvarlighed med på vores rejse, og 15% af vores medarbejdere enten er eller har været ansat på særlige vilkår. Vi har altid 10-12 elever under uddannelse, og derudover har vi et servicecenter med 15 afklaringspladser i tæt samarbejde med Holstebro Kommune. Creativ Company har vundet mange priser for social ansvarlighed, iværksætteri, lederskab m.m., ligesom vi i flere år har ligget i toppen blandt landets allerbedste arbejdspladser (Great Place to Work). Vi er af Great Place to Work i 2011 kåret som den virksomhed i Europa, hvor medarbejderne er mest stolte af at arbejde.

Stop nu det selvroseri

Vi roser vores børn for at motivere dem til at blive dygtigere. Arbejdsgiverorganisationerne roser ved enhver given lejlighed de danske virksomheder for næsten uendelig ansvarlighed. Den taktik virker bare ikke lige så godt, som den gør på børnene. Jovel er mange virksomheder rigtig dygtige til at tage et socialt ansvar, men det er desværre slet ikke tilstrækkeligt, og det skal vi altså åbne øjnene for lige nu. Vi skal sætte langt højere mål - og hold da op, hvor det klæder de fleste at sætte sig mål, der er højere end sig selv. Hvis vi vil have et bæredygtigt samfund, og vi engang skal have råd til rigtige skattelettelser, så skal vi alle hæve overliggeren en lille smule hvert år.

Grundfos, I skal også

Stifteren af Grundfos, Niels Due Jensen, har inspireret mange virksomheder til at tage et socialt ansvar, og han har gennem alle årene været rollemodel og forbillede for Creativ Company. Men der er bare et udtalt behov for, at alle skal hæve overliggeren. Det er mange år siden, jeg første gang hørte Niels Due Jensen fortælle om Grundfos’ mål om at 3 % af virksomhedens arbejdsstyrke er ansat på særlige vilkår. Det er flot, men jeg tror, at Grundfos og mange andre kan gøre det meget bedre. Efter min mening skal alle - store som små - løfte lidt mere. Det skriver jeg selvfølgelig ikke for at dunke en fantastisk virksomhed som Grundfos i hovedet, men har man ressourcerne, har man også forpligtelserne. Derfor har vi besluttet, at vi også hos os vil blive ved med at udvikle vores måde at vise social ansvarlighed på, så vi hele tiden kan gøre tingene lidt bedre.

Vore politikere kan ikke selv

Hold da op hvor ville det klæde det danske erhvervsliv at række hånden frem - helt frem - og sige ”kære politikere, I har et problem, som I ikke kan løse selv. Det vil vi gerne hjælpe jer med”. Vi skal sammen finde en bæredygtig model. Ikke midlertidige løsninger, ikke mere snak, for hvor har vi snakket meget om dette i årevis. Ikke flere akademiske konsulentløsninger men jordnær praktik, som vi alle kan forstå. Så den lille håndværksmester, den lille butik, advokatkontoret, banken, landbruget, skovbruget, handelsvirksomheden kan forstå det og være med. Vi har hørt, at vi skal tage et socialt ansvar, men alt for få forstår, hvad det betyder. Hvad det betyder for de mennesker/familier, der hjælpes ind på arbejdsmarkedet. Hvad det betyder for samfundsøkonomien.

Vi fik for nogen tid siden et brev fra en bror til en af vores medarbejdere. Efter et langt sygdomsforløb, som var opslidende både for ham selv og hans familie, var han startet i et praktikforløb hos os og blev siden fastansat. I brevet stod der:

”Der er ikke mange, der kender til den udvikling, min bror har været igennem, men tro mig, når jeg siger, at den har været helt utrolig. I har givet ham det, som ingen anden har formået, hverken lægerne eller mig, nemlig troen på, at det hele ville blive godt en dag. I skal bare vide hvor meget, det har betydet for vores familie og min bror, at han ikke længere er hæmmet og må sige fra til stort set alt pga. sygdom. Han snakker stort set ikke om andet end sit job og de fantastiske kolleger, som i dag også er en stor del af hans fritid. En ting, som jeg til tider ikke har troet, ville blive muligt på noget tidspunkt”.

Jeg må hellere bringe en advarsel

Pas på hvis du og din virksomhed giver jer i kast med det at tage socialt ansvar, for det er stærkt vanedannende!

Du får gladere, stoltere og mere engagerede medarbejdere. Du hjælper nogle mennesker, der ellers ikke kunne finde en plads på arbejdsmarkedet, og din egen fornemmelse i maven, når det fungerer, er god, rigtig god. Det garanterer jeg, for jeg ser det dagligt og ved, at det at give et menneske en chance også har en helt utrolig afsmittende virkning på hele hans/hendes familie. Og så er der jo også lige den sidegevinst, at du får gladere kunder. Det er da bæredygtig sund fornuft.

Hvorfor det, når der er så mange arbejdsløse?

Ja, det er netop lige nu, vi skal benytte denne historiske chance for at få dem ”fra kanten” ud på de rigtige træningsbaner, så de er klar til at tage fat (med det, de nu kan bidrage med), når det igen for alvor går løs! Det må vi sammen kunne finde ud af uden at træde nogen over tæerne.

Vi skal finde sammen om ”mere care og mindre mig”

Jeg har taget initiativet til en landsdækkende non profitabel forening, vi kalder Code of Care.

Foreningen har til formål at bringe mere ”care-ledelse” ind på danske arbejdspladser, at forberede og inspirere danske virksomheder til mere social ansvarlighed.

Code of Care er medlemsfinansieret, og virksomheder - private som offentlige, der arbejder/vil arbejde med social ansvarlighed - kan melde sig ind. Privatpersoner kan melde sig ind som et stærkt signal om, at det er den retning de gerne vil være med til at skubbe i; ”mere care mindre mig”.

Fællesskabet er vigtigt i en tid, hvor vi søger efter mening. Code of Care logoet er symbolet på en retning, vi ønsker at vort samfund skal udvikle sig i. Det kan frit bruges af medlemmer på annoncer, hjemmesider etc.

Stafetten går til Tommy Wølk

Code of Care har gang i et spændende og meget lovende projekt i det vestjyske i tæt samarbejde med vestjyske kommuner. Projektet er startet med fleksjobbere som fokusgruppe. Vi vil finde ud af, hvad vi kan gøre og hvor mange job, vi kan skabe, hvis vi tager en snak virksomhed til virksomhed.

Tommy Wølk, som er sekretariatschef i Code of Care, er motivator i projektet. Stafetten går derfor videre med spørgsmålet : Kan Den Vestjyske Model for social ansvarlighed involvere virksomheder, der overhovedet ikke havde tænkt på det at tage et socialt ansvar?

Links:

Creativ Company

Code of Care

CSR-D(ISABILITY)

TV/Midt-vest - en historie fra Creativ Company

Mest Læste

Annonce