Formanden for Danmarks Lærerforening mener undervisning er et privilegium

Bondo: Uddannelse og undervisning er et privilegium

Der skal laves om på en stigende tendens blandt forældrene til, at skolen ikke er tilpas vigtig, lyder det.

Der er for meget uro i de danske folkeskoleklasser, og der er en stigende tendens til, at børnenes forældre ikke prioriterer skolen højt nok.

Det skal der laves om på, forklarer formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, som mener, at der er behov for et bedre samarbejde, og at skolen snakker med forældrene om, hvor vigtig deres opbakning er.

- Der er blandt elevernes forældre en holdning om at det, der foregår i skolen, ikke er vigtigt, siger formanden og henviser til en undersøgelse, der blev offentliggjort i efteråret.

Undersøgelsen viser, at atten procent af forældrene giver udtryk for, at det er i orden at deres børn bruger mobiltelefonen inde ved undervisningen, selvom det ikke har noget med undervisningen at gøre, forklarer Anders Bondo Christensen.

Heldigvis oplever formanden, at langt de fleste forældre bakker skolen op, men at der en stigende tendens til, at man siger, at det, der foregår i skolen, ikke er særlig vigtigt.

- Den manglende respekt for det, der sker i skolen og klasselokalet, er i hvert fald noget, vi skal have vendt, understreger han.

I søndagens udgave af Politiken siger flere uddannelsesforskere og undervisningsminister Christine Antorini (S), at der er brug for nye strategier til at komme uro og manglende disciplin i folkeskolen til livs.

- Der er bestemt brug for, at vi får sat fokus på, at undervisningsforstyrrende uro er ødelæggende for elevens indlæring, og det er der nogle steder i dag, siger formanden og uddyber:

- Noget af det, jeg tror er helt afgørende, er, at vi får sendt et signal om, at det, der foregår i skolen, er vigtigt, og at uddannelse og undervisning er et privilegium.

/ritzau/

 

Emneord: Skole, Anders Bondo Christensen, Folkeskolen, Disciplin, Danmarks Lærerforening, Forældre, Christine Antorini
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 02.02.14 Michael Ellegaard
    Forældre har ikke tilstrækkelig respekt for skolens arbejde

    Bare en lille kommentar til indlægget, hvor du hentyder til en undersøgelse i efteråret, som udtrykker at en stor del af forældre til folkeskoleelever ikke mener, at det der foregår i skolen er vigtigt. Børn holder fri "pjækker" i tide og utide. Forældrene bakker ikke nok op omkring skolen og eleverne har ikke respekt for lærere.
    Men hvis undersøgelser virkelig viser disse holdninger og tendenser blandt forældrene i 2014, så kan det jo måske være noget om det. Skolelærer er jo generelt set oftest dårligere uddannet i forhold majoriteten af forældrene til børnene de underviser. Udviklingen går så hurtigt i dag, at nye forældre allerede er klar på fremtidens kompetencebehov, mens mange lærere stadig fedter rundt i bolig formidling og i mange tilfælde træner uvigtige discipliner som skrivning, orden, og almindelig udenadslære.
    Og dette i relation til de gennemsnitlige 2 min., der er til hvert enkelt elev i en folkeskoletime, og den øgede mængde støj, larm og forstyrrelser der hersker i en normal folkeskoleklasse. Ja så kan man som forældre også meget nemt få en fornemmelse af, at et par fridage skader ikke så meget.
    Så ja, der er måske noget om at skolen ikke tilstrækkeligt hurtigt har kunnet tilpasse sig fremtidens behov og metoder for at optimere elevernes kompetencer, som de skal besidde, når de skal studere videre eller ud på arbejdsmarkedet.
    Se så at få afskaffet bøger,A4 ark og fag- og kladdehæfter. Et usb-stik, en computer og en printer er i dag for langt de fleste fag tilstrækkelige redskaber for at kunne tilegne sig viden der opfylder uv-ministeriets "Fælles mål".
    Når Dorthe Junge i sin artikler skriver, " at vi som lærere må tro på mere tid sammen med eleverne (reformresultatet)vil betyde højere kvalitet i undervisningen, ellers anderkender vi ikke vores egne faglige kompetencer og faglige vidensniveau".
    Ja, men det er måske netop det lærerne først som sidst må forstå, at deres faglige viden ikke overgår den viden, som nettet tilbyder, og som eleverne meget hurtigere end de fleste lærere surfer igennem.
    Jobbeskrivelsen for en skolelærer skal ændres radikalt i den kommende skole, hvor selvstændige IT-undervisningsforløb erstatter lærerens vidensdeling, mens lære- og pædagogisk arbejde nu mere bliver smeltet sammen til en vejlederfunktion (coach, mentor, tutor).
    Jeg har mange tanker og ideer til fremtidens skole, og elsker at deltage i denne måske vigtigste problemstilling i det danske skolesystem.
    Vil gerne udbrede forståelse og begrundelser for mine tanker og ideer, og de vil også senere mere præcist blive præsenteret her.



TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også