Borgerne inddrages i kommunes markedsføring

Odder Byråd har vedtaget en markedsføringsstrategi for at tiltrække flere borgere. Lokale borgere skal fungere som ambassadører. Se borgmesters forklaring på video.

Strategien er blevet til efter en længere proces, hvor kommunikationsbureauet Publico har gennemført interviews med forskellige målgrupper, herunder også borgere, der har fravalgt Odder Kommune som bosætningskommune. 

Der har været afholdt workshops med politikerne, ligesom mulige borgerambassadører er identificeret. Et kernebudskab er formuleret, og endelig er der udarbejdet en egentlig strategi.

På sit møde den 8. december vedtog byrådet strategien. 16 byrådsmedlemmer stemte for (Venstre, Konservative, Socialdemokrater og Enhedslisten), mens tre stemte imod (Radikale og SF).

Strategi med kernebudskaber
Strategien er at nå de veluddannede 'redebyggere' og engagerede familiemennesker, der har Odder på radaren, med kernebudskaberne om, at Odder Kommune er tæt på Aarhus og har gode faciliteter for børnefamilier.

Odder skal opleves
For at nå målgruppen er strategien at give hele familien attraktive anledninger til at komme og prøve Odder af. Det kan fx ske i form af 'Åben  by-events'. Analysen viser, at det er i oplevelsen af Odder, at den positive opfattelse af området opstår.

Borgerambassadører
Der skal oprettes et korps af ambassadører, spredt over hele kommunen. Potentielle tilflyttere skal kunne ringe til eller besøge ambassadørerne over en kop kaffe eller aftensmad. Ambassadørerne kan fortælle hvordan det er at bo i området, hvilke fritidsmuligheder og foreninger, der findes, hvilke sociale aktiviteter der foregår lokalt i løbet af året, og hvordan de oplever de nærmeste pasningsmuligheder og skoler. 

Instagram og videofilm
Kommunen opretter en Instagram-profil, som derefter går på omgang blandt de udvalgte borgerambassadører. I den uge eller måned, hvor en borger/familie har stafetten, tager de billeder af deres dagligdag i Odder Kommune og lægger dem op via kommunens profil.

For at formidle den autentiske oplevelse af Odder til den del af målgruppen, der (endnu) ikke har oplevet kommunen ved selvsyn, skal der laves en række små film, der formidler de gode historier, så vidt muligt fortalt af ambassadører, som målgruppen kan spejle sig i.

Kreativt koncept
Ideen bag det kreative koncept er sammenfaldet mellem forkortelsen for Odder Kommune = OK = jeg/det er OK. Konceptet består af en (ægte) selfie, hvor odderborgere viser OK-tegnet, fx foran deres yndlingssted i Odder, efterfulgt af et logo samt en kort tekst med afslutningen: Det er da ret OK.

 

Emneord: Markedsføring, Kommunikationsrådgivning, Kommunikation, Reklame, Bosætning
Odder Kommune på DenOffentlige.dk Odder Kommune
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 15.08.19 Uddannelse
    Nyt samarbejde mellem COK og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    COK og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) indgår et nyt samarbejde, der sætter fokus på at styrke kommunikationen i den kommunale sektor.

  • 10.12.18 Politik
    Nu skal Danmark markedsføres som life science nation

    Regeringen bevilger i alt 7 millioner kroner til markedsføringen af Danmark. Det skal styrke eksporten og tiltrække investeringer fra medicoindustrien, og pengene bliver administreret i et offentligt-privat samarbejde.

  • 01.12.16 Ledelse
    Netmedie udfordrer journalistisk grundprincip

    Netmediet DenOffentlige tilbyder virksomheder og organisationer at købe sig adgang til at blive redaktører for deres eget indhold. Det sker helt åbent, og læserne navigerer erfarent mellem traditionelt journalistisk indhold og artikler fra udgivere. Læsertallet vokser støt.

  • 24.03.15 Velfærd
    Silkeborg hjælper nordjyske kommuner med digital selvbetjening

    Silkeborg Kommune er i dag med i Den Digitale Hotline, som hjælper borgerne i de 19 midtjyske kommuner med digital selvbetjening. Hotline er blevet en så stor succes, at de 19 midtjyske kommuner nu udvider servicen til de 11 kommuner i Nordjylland. Dermed bliver hotlinen et tilbud til næsten 1,9 mio. borgere.

  • 14.11.14 Infrastruktur
    Ejendomsmægler skal sælge Struer Kommune

    Kommune ansætter ejendomsmægler som bosætningskonsulent. Han skal blandt andet formidle salg af kommunens byggegrunde samt understøtte de lokale mæglere i salgsarbejdet af deres ejendomme og hjælpe dem med at gøre boligerne mere salgbare.