Foto: Silkeborg Kommune

Brev og postkort fik Silkeborgs unge til at stemme

beSTEM i Silkeborg var det mest effektfulde eksperiment ved kommunalvalget i 2013, konkluderer valgforskere fra Københavns Universitet i ny rapport.

De unges stemmeprocent steg markant, og Silkeborg tager førstepladsen i valgforskernes måling af de eksperimenter, der blev gennemført for at få flere til at stemme ved kommunalvalget i 2013.

Det fremgår af en ny rapport fra fire valgforskere fra Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet med professor Kasper Møller Hansen i spidsen. I rapporten ”Kan man øge valgdeltagelsen?” offentliggør de forskningsresultater fra kommunalvalget med fokus på 12 eksperimenter, der skulle øge valgdeltagelsen. Her iblandt flere fra Silkeborg.


Konklusionen er klar: Breve og postkort til Silkeborgs unge var det mest effektfulde blandt de 12 initiativer. Det havde større gennemslagskraft end breve fra Folketinget og Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Muligvis fordi det var et lokalt initiativ og led i den større kampagne, beSTEM i Silkeborg, lyder forklaringen i rapporten. Samlet har eksperimentet i Silkeborg Kommune vist, at det er muligt at mobilisere målgruppen via brev og postkort, at opfordringen virker, uanset om der er tale om brev eller postkort, og at det er muligt at måle effekten:

”Det er resultater, der kan bruges i fremtidig indsats i Silkeborg og samtidig kan fungere som inspiration for andre kommuner, som ønsker at arbejde med deres indsats for at øge valgdeltagelsen,” lyder forskernes konklusion.

Læs også: Sådan fik Silkeborg høje stemmetal

Forskningsresultaterne bliver nærlæst i Silkeborg:

”beSTEM i Silkeborg har vist, at det er muligt at få markant flere til at stemme, og med valgforskernes rapport i hånden ved vi mere om, hvad der skal til. Breve og sms’er virker, og det vil vi bygge videre på ved kommende valg,” siger borgmester i Silkeborg Steen Vindum.

Det gjorde Silkeborg også ved det nylige valg til Europa-Parlamentet. Blandt andet modtog 51.661 silkeborgensere to sms’er med opfordring til at stemme, og det gav resultat. Valgdeltagelsen blev 10,6 procentpoint højere end ved valget i 2004 (valget i 2009 var atypisk på grund af en folkeafstemning om tronfølgeloven).

Fakta: Stemmeprocent i Silkeborg

Generelt steg stemmeprocenten i Silkeborg fra 68,6 procent fra kommunalvalget i 2009 til 76,3 procent ved valget i 2013, svarende til 7,7 procentpoint.

For de 18-29 årige steg valgdeltagelsen med 12 procentpoint fra 48,7 procent til 60,7 procent. Blandt de større byer blev Silkeborg kun overgået af Aarhus, og på landsplan var Silkeborgs stemmeprocent den 16. højeste.

Fakta: Rapporten

Silkeborg er på førstepladsen i forskernes oversigt over effekten af 12 eksperimenter for at få flere til at stemme ved kommunalvalget i 2013. Nær ved tre procent flere 18-29 årige stemte, når de fik brev eller postkort, sammenlignet med en gruppe, der ikke modtog noget.

  • Brev/postkort, Silkeborg (samlet effekt)         2,8 procent
  • SMS (DUF)                                                     1,8 procent
  • Brev, Folketinget,                                           1,1 procent
  • Dør-til-dør, Socialdemokraterne                      0,7 procent
  • Brev, Økonomi- og Indenrigsministeriet          0,4 procent
  • Sms, Folketinget                                            0,4 procent
  • Sms, Alles Valg                                               0,3 procent
  • Plakater, flyers, Bolbro                                    -0,3 procent
  • E-mail, Ældre Sagen                                       -0,4 procent
  • Dør-til-dør, Vi stemmer sammen                     -0,8 procent
  • Dør-til-dør, Stemmer på kanten,                     -1,9 procent
  • Dør til-dør, Randers                                        -3,8 procent

Link til hele rapporten (på KL’s hjemmeside)

Fakta: beSTEM i Silkeborg

beSTEM i Silkeborg blev sat i værk op til kommunalvalget i 2013 for at få flere unge til at stemme. Indsatsen var baseret på kærlige skub, aktiverende leg og oplevelser, og der indgik valgmøder på skoler, rollemodeller, opfordring pr brev og postkort og en drømmeboks, hvor unge kunne lave et 25 sekunders videoklip om deres egen drøm for Silkeborg. Det lykkedes også at få statsminister Helle Thorning Schmidt i drømmeboksen.

Kampagnen blev gennemført i samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd.

Emneord: Valgdeltagelse, Valgforskning, KV13, Kommunalvalg, Steen Vindum, Valg, Unge Stemmer
Silkeborg Kommune på DenOffentlige.dk Silkeborg Kommune
Aktivitet: Artikler: 31 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 08.09.14 Infrastruktur
    Nyt erhvervsområde kickstarter ved Silkeborgmotorvejen

    Halvandet år før Silkeborgmotorvejen åbner er den første virksomhed på vej ind Silkeborgs nye erhvervsområde. Og snart bliver der flere grunde til salg.

  • 03.01.14 Bæredygtighed
    Stigende valgdeltagelse blandt socialt udsatte

    Valgdeltagelsen i socialt udsatte boligområder steg markant under kommunalvalget i november sidste år. Dermed ser valgkampagner som Stemmer på Kanten ud til at have haft effekt. Lisbeth Zornig Andersen glæder sig over resultaterne.

  • 17.11.13 Politik
    Folkelig opbakning til Stemmer på Kanten

    Den landsdækkende demokratikampagne Stemmer på Kanten, som stræber efter at få socialt udsatte til at stemme, får bred opbakning fra vælgerne. Det viser en meningsmåling gennemført af analyseinstituttet InFact. Hver anden dansker har hørt om kampagnen, og to ud af tre synes det er et godt initiativ.

  • 03.10.13 Politik
    Valgkonkurrencer skal skabe større engagement i nærdemokratiet

    Ved seneste kommunalvalg i 2009 havde vi på landsplan den laveste stemmeprocent i 35 år. Kun 65,8 procent af alle stemmeberettigede i landet afleverede deres stemmeseddel. På Stevns lå stemmeprocenten på 71, men ved det kommende kommunalvalg tirsdag den 19. november er barren sat endnu højere, oplyser borgmester Poul Arne Nielsen.

  • 27.09.13 Politik
    Tilkald kavaleriet. Og find ud af, hvorfor du skal stemme.

    Ansatte i Greve Kommune har dannet Kommunekavaleriet. Kavaleriet rykker ud og fortæller, hvad kommunen egentlig laver. Og hvorfor det er vigtigt at stemme til kommunalvalget og dermed være med til at bestemme, hvordan det skal være at bo i Greve.